In de strijd om de duurzaamheid is er weer iets nieuws. Zonnepanelen op vrachtwagens. Het bedrijf IM Efficiency uit Heerlen voorziet normale vrachtwagens van zonnepanelen via hun SolarOnTop-systeem. Door deze zonnepanelen wordt schone elektriciteit opgewekt. Hierdoor kunnen vrachtwagens met minder brandstof toe en dat is natuurlijk goed voor het milieu.
Elektriciteit in vrachtwagens
Vrachtwagens verbruiken veel elektriciteit. Deze moet opgewekt worden door de dynamo. Dat gebeurt door met de vrachtwagen te gaan rijden of deze stationair te laten draaien. Dit is een behoorlijk inefficiënte en niet bepaald duurzame wijze van elektriciteit opwekken. Het alternatief is om de elektriciteit die nodig is op te wekken via zonne-energie. En dat kan met het SolarOnTop-systeem.
Voordelen van het SolarOnTop-systeem
Het SolarOnTop-systeem bestaat uit 3 delen: een set flexibele en zeer dunne zonnepanelen, een lithiumaccu en bijbehorende regelelektronica. De regelelektronica verwerkt de energie van de zonnepanelen en levert deze als elektriciteit aan de vrachtwagen. De zonnepanelen van het SolarOnTop-systeem worden op de oplegger geïnstalleerd. Met deze nieuwe technologie worden vrachtwagens als het ware mobiele zonneparken.
Voordelen van dit systeem zijn:
Lager brandstofverbruik
Het SolarOnTop-systeem zorgt voor groene stroom die ten dienste staat van de vrachtwagen. Dat betekent een lagere motorbelasting en minder brandstofverbruik tijdens het rijden. Bovendien is het niet meer nodig om de vrachtwagen stationair te laten draaien om elektriciteit op te wekken. Potentiële besparing: 5,5%
Duurzaamheid
Door het SolarOnTop-systeem te installeren, wordt het milieu minder belast. Transportbedrijven die gebruik maken van het SolarOnTop-systeem kunnen hun klanten vertellen dat zij een schone en duurzame service bieden.
Korte break-even-periode
Er is een investering nodig om aan het SolarOnTop-systeem te beginnen. Als ondernemer vraag je je natuurlijk af wanneer je deze investering er weer uit hebt. De gemiddelde break-even-periode voor de investering in het SolarOnTop-systeem is ongeveer drie jaar. Daarna wordt deze technologie zelfs winstgevend.
Een praktijkvoorbeeld
Bij het Belgische transportbedrijf H. Essers is een pilotproject gestart met het SolarOnTop-systeem. Duurzaamheid is een van de belangrijkste doelen van het bedrijf van H. Essers. Sinds september 2020 loopt er daarom een pilot waarbij twee van hun vrachtwagens zijn uitgerust met zonnepanelen. Er wordt ogenblik zoveel mogelijk data verzameld over het functioneren van het SolarOnTop-systeem. Onderzocht wordt onder meer hoeveel CO2-uitstoot op deze manier verminderd wordt.
Wanneer het SolarOnTop-systeem van IM Efficiency succesvol blijkt te zijn, zullen waarschijnlijk meer ondernemers zoals H. Essers volgen. Wie weet, is het straks volkomen normaal dat vrachtwagens voorzien zijn van een set zonnepanelen op het dak.