Share This Post

Technologie / Vrachtwagens

Zijn de voorspellingen van McKinsey een beetje optimistisch?

Zijn de voorspellingen van McKinsey een beetje optimistisch?

Aan het einde van vorig jaar schilderde McKinsey een behoorlijk rooskleurig beeld van autonoom vrachtvervoer.

Het rapport beschrijft de voorspelling van het adviesbureau voor de toekomst van de ontwikkeling van autonome vrachtwagens en de kostenimplicaties daarvan.

Het voorspelde dat ‘volledige autonomie’ ergens na 2027 zal worden bereikt. Wat tijdlijnen betreft, zijn deskundigen het erover eens dat het niet te agressief of te conservatief is. Of het juist is valt nog te bezien.

Ondertussen zijn andere delen van het rapport in twijfel getrokken.

Een artikel over Freightwaves stelt dat sommige secties van wat meer onderzoek hadden kunnen profiteren. Volgens McKinsey zal de derde fase van autonoom vrachtverkeer (waarbij een chauffeur nodig is voor het ophalen en afleveren) tussen 2025 en 2027 plaatsvinden.

In het artikel wordt echter het punt naar voren gebracht dat Starsky Robotics al bezig is met first en final mile transport op afstand. Het argument is dat bediening op afstand waarschijnlijk vrachtwagenchauffeurs in moeilijke rijsituaties zal vervangen voordat vrachtwagens volledig onbemand worden.

McKinsey’s analyse suggereert ook dat de technologie een besparing van 45% zou kunnen opleveren. Het artikel voorspelt echter een snelle consolidatie van de markt. Het stelt dat de fundamenten van de vrachtvervoer markt grotendeels ongewijzigd zullen blijven.

Dit is een kapitaalintensieve industrie met een lage marge – en welke technologie er ook tegenaan wordt gegooid, het zal waarschijnlijk zo blijven.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>