De proeven die ondernomen worden in Europa en de VS tonen aan dat er grote investeringen gemaakt worden in de automatie-technologie. Volgens een onderzoek van het ITF kunnen 4,4 van de 6,4 miljoen vrachtvervoerbanen binnen Europa en de VS overgenomen worden door autonome voertuigen.
Een groot aantal bedrijven is blij met de komst van zelfrijdende voertuigen. 45% van de totale transportkosten gaat naar de arbeiders toe en om die reden proberen transportbedrijven de operationele kosten en de brandstofkosten op verschillende manieren te verlagen.
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs wordt door de komst van zelfrijdende vrachtwagens ook in één klap opgelost. Binnen de logistiek is er een grote vraag naar mensen die lange afstanden willen afleggen. De werving van chauffeurs vormt een enorme uitdaging, omdat mensen niet graag voor lange periodes van huis weg zijn en ze zijn ook geen fan van de levensstijl.
De meeste voorspellingen die gemaakt worden over autonome vrachtwagens op onze wegen komen echter met een kanttekening; de voertuigen vereisen namelijk nog steeds menselijke interventie.
Dankzij pelotons kunnen vrachtwagens bijvoorbeeld dichter op elkaar rijden, ze kunnen gesynchroniseerd remmen en vanwege de verminderde luchtweerstand verbruiken ze ook minder brandstof. Dit is de eerste stap naar een autonome vrachtwagen, maar een persoon moet nog steeds in controle zijn.
Voor elke zelfrijdende startup die aan technologie werkt waar de assistentie van een vrachtwagenchauffeur voor is vereist, is er een andere startup die het menselijke element in zijn geheel uit het voertuig probeert te verwijderen. Vrachtwagenchauffeurs hebben, ondanks het feit dat er in de nabije toekomst nog geen sprake zal zijn van volledige autonomie, in toenemende mate het gevoel dat ze een oogje in het zeil moeten houden.
Ondanks het feit dat het verlies van banen een onvermijdelijke zorg is en bedrijven tegenover hun medewerkers, werknemers en hun families een verantwoordelijkheid hebben, moeten de werkomstandigheden binnen de semi-autonome cabines en de mogelijke lagere lonen ook in overweging worden genomen.
De zelfrijdende technologie van Silicon Valley heeft gelukkig nog steeds met grote obstakels te maken. Het gewicht van het voertuig, de afstanden die afgelegd moeten worden en de technologie die zich al standaard in vrachtwagens bevindt vormen een aanzienlijke uitdaging.
De grootste uitdaging is echter dat er geen fouten gemaakt kunnen worden. Veiligheid is één van de voornaamste geciteerde voordelen van deze technologie en om die reden zal het publiek de lat hoog leggen voor robots. Snelwegen zijn dan wel minder complex dan wegen binnen de bebouwde kom, met minder kruisingen en duidelijke wegmarkeringen, maar vrachtwagens zijn groot en snel en alleen al het idee dat een vrachtwagen over de weg vliegt zonder bestuurder kan andere weggebruikers een onaangenaam gevoel geven.
Sommige mensen beweren dat het van je definitie van ‘vrachtwagenchauffeur’ afhangt. Het maakt niet uit of een bestuurder in de cabine van het voorste voertuig van een peloton zit of acht uur lang achter een scherm zit en 20 vrachtwagens bestuurt, want beide werkzaamheden worden gedefinieerd als ‘rijden’. Een persoon is dan misschien wel minder lang van huis, maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat iemand een vrachtwagen kan besturen zonder daadwerkelijk een vrachtwagen te besturen.
De situatie zal niet van de één op de andere dag veranderen. Het kan nog wel jaren duren. José Viegas, de voormalige secretaris-generaal van het ‘International Transport Forum’ (ITF) had hier het volgende over te zeggen: “Zelfrijdende vrachtwagens kunnen binnen tien jaar een normale verschijning zijn op vele wegen”.
Ik ben me ervan bewust dat de technologie zich verder zal blijven ontwikkelen en dat transportbedrijven op een efficiënte en een rendabele wijze te werk moeten gaan, maar zelfs wanneer een autonome vrachtwagen voor 99.999% veilig zou zijn, zou ik me nog steeds zorgen maken over die overige 0.001%. Daarnaast moeten bedrijven zich ook bewust zijn van de impact die technologieën kunnen hebben op het levensonderhoud van mensen…
Wat vindt jij van zelfrijdende vrachtwagens? Ben je een voor- of een tegenstander?
Photo: Steve Jurvetson
0031624417597
Hi iam looking for good pay job i speak very good English i have 10 years exp in refrige trailers .
Rob van Daalen
Het gaat in deze alleen maar over kosten die ten laste komen van de grote winsten. Waar blijft arbeid om in je levensonderhoud te voorzien.
Rob van Daalen
Ben tegen dit soort zelfverrijking van bedrijven die hierdoor kosten van lonen willen besparen
J donkers
Wat een onzin wie lost deze vrachtwagens en een betonwagen