Vijftien maanden geleden werd de beruchte ‘Jungle’ in Calais gesloten. Vrachtwagenchauffeurs moeten echter nog steeds spitsroeden lopen om het Kanaal over te kunnen steken.
Volgens de directeur van de ‘Road Haulage Association’, Richard Burnett, worden chauffeurs “dagelijks” aangevallen en proberen mensensmokkelaars vrachtwagens steeds maar weer “op wat voor manier dan ook” tot stilstand te brengen.
Als vrachtwagenchauffeur accepteert u dat u op ongewone uren werkt, dat u voor lange periodes van huis weg bent en dat u onregelmatige slaappatronen ontwikkelt. Geweld en intimidatie horen echter niet in dat rijtje thuis.
De keerzijde is echter dat een heleboel migranten het verschrikkelijke geweld en de vervolging in hun eigen land proberen te ontvluchten en velen vrezen voor hun leven. In hun wanhoop gaan ze op de weg liggen wanneer er een vrachtwagen aankomt. Ze hebben immers het gevoel dat ze niets te verliezen hebben.
De Jungle is dan wel verdwenen maar de migrantencrisis niet. Lokale liefdadigheidsinstellingen schatten in dat er ongeveer zo’n 1000 migranten in en rondom het gebied wonen dat vroeger bekend stond als de Jungle. Voordat het gesloten werd woonden er zo’n 10.000 mensen. De aantallen zijn afgenomen, maar de mensen zijn nog steeds vastbesloten om naar het VK te gaan.
De overheid van het VK en de Franse overheid doen niet genoeg om het probleem op te lossen. Chauffeurs willen zich veilig voelen. Ze hebben sympathie voor de migranten, maar ze zouden zich niet in een crisis moeten bevinden.
Heeft u recentelijk de oversteek gemaakt? Wat was uw ervaring?