De plannen van de Europese Commissie om de file vorming aan de belangrijkste grenzen in het hele blok te verminderen, werken mogelijk niet zo goed als ze hadden gehoopt.
Wachtrijen van vrachtwagens aan de Hongaarse grens die op dinsdag 26 maart vrijwel verdwenen waren, verschenen de volgende middag plotseling weer.
Dit was nadat de Hongaarse Chief Medical Officer verklaarde dat alle vrachtwagenchauffeurs aan de grenzen een medische controle moeten ondergaan om te zien of ze Covid-19-symptomen vertonen.
Hongaarse chauffeurs die geen symptomen vertonen, moeten in een 14-daagse quarantaine gaan zodra een levering binnen het land is voltooid.
Volgens gegevens van het realtime platform Sixfold voor zichtbaarheid van zendingen, vormde zich aan de grens tussen Oostenrijk en Hongarije al snel een wachtrij van 18 km en stond er op de grootste kruising tussen Hongarije en Roemenië een file van 19 km.
De nieuwe regels van Hongarije lijken in strijd te zijn met het Europese beleid voor groene rijstroken en bevestigen de vrees van de World Road Transport Union (IRU) dat de wereldwijd gecoördineerde regelgeving voor de industrie niet wordt nageleefd.
De secretaris-generaal van de IRU, Umberto de Pretto, legde uit: “We zijn uiterst bezorgd over het gebrek aan coördinatie en individuele benaderingen van regeringen over de hele wereld. De wereldwijde gemeenschap kan deze pandemie alleen aanpakken als ze samenwerkt. ‘
De IRU wil dat de veiligheidsnormen en -voorwaarden voor chauffeurs worden geharmoniseerd en dat de 14-daagse quarantaines in sommige landen worden afgeschaft. In plaats daarvan vraagt het om toegang tot gratis test- en hygiënetools om ervoor te zorgen dat chauffeurs veilig kunnen werken en goederen op tijd af kunnen leveren.