Volgens berekeningen van de International Road Transport Union (IRU) heeft de vrachtwagenindustrie 75 miljard euro van de EU nodig om van de Covid-19-pandemie te herstellen en zich op nieuwe transportmaatregelen voor te bereiden.
De IRU deed de oproep tijdens een webinar, naar aanleiding van de aankondiging van het door de Europese Commissie voorgestelde coronavirusherstelfonds van € 750 miljard
Raluca Marian, algemeen afgevaardigde van de permanente delegatie van IRU in de EU, zei: “Volgens onze berekeningen hebben we, gezien het enorme verlies dat onze sector heeft geleden en nog steeds verwacht, een enveloppe voor de vrachtwagenindustrie nodig die ongeveer 10% van dit budget bedraagt om de toekomst te omarmen en zich op decarbonisatie, digitalisering en infrastructuur te concentreren.”
De wegvervoerindustrie is door Covid-19 en de lockdown zwaar getroffen. Nu staat het voor een nieuwe uitdaging in de vorm van het mobiliteitspakket van de Europese Commissie, dat gericht is op de digitalisering en decarbonisatie van het commerciële wegvervoer. Dit moet in juli 2020 voor het Europees Parlement zijn.
Matthias Maedge, algemeen directeur van advocacy bij de IRU, zei: “De logistiek is hard geraakt, maar om de cijfers in de juiste context te plaatsen: we hebben berekend dat het 64 miljard euro zou kosten om elke dieseltruck in Europa voor een elektrisch voertuig in te ruilen.”
Mobiliteitspakket van EC
Sprekend voor de transportcommissie van de EG, DG Move, zei Elizabeth Werner dat fondsen voor het wegvervoer in projecten moeten worden geïnvesteerd die het mobiliteitspakket ondersteunen.
Ze zei: “We willen dat de industrie en overheden in meer automatisering in terminals en meer elektronisch opladen of tolheffing en vignetten investeren.
“Dit zijn grote aantallen en we willen de wegensector transformeren. Ik denk dat we er vrij zeker van kunnen zijn dat er in duurzamere infrastructuur, alternatieve brandstoffen, vergroening en vernieuwing van de wagenparken geïnvesteerd zal worden.”
Ze voegde eraan toe: “De Europese Investeringsbank onderzoekt echter ook hoe het individuele bedrijven kan helpen die op geaggregeerde wijze met liquiditeitsproblemen worstelen.”
Hoe denk jij dat de EU de commerciële wegvervoersector na Covid-19 moet steunen?