Frankrijk heeft besloten dat als buitenlandse transportbedrijven op Franse wegen willen rijden, ze moeten bijdragen aan hun onderhoud.
In september kondigde de nieuwe Franse minister van Milieu François de Rugy plannen aan om een speciale wegenbelastingschijf (een vignet) in te voeren voor buitenlandse vrachtwagens.
Frankrijk overweegt deze optie al enige tijd. Autoriteiten zijn in toenemende mate gefrustreerd geraakt door het aantal vrachtwagens dat de wegen van het land gebruikt als toegangspoort tot andere Europese landen.
Frankrijk wil dat transportbedrijven hun steentje bijdragen om de kosten van het wegenonderhoud te dekken. Bedrijven zouden dan de wegenbelasting moeten kopen voordat hun vrachtwagens wegen in Frankrijk kunnen gebruiken.
Het idee is om zich te richten op vrachtwagens die het land doorkruisen zonder te stoppen. “Er zijn een aantal vrachtwagens die niet eens vol tanken, dus ze betalen zelfs geen brandstofbelasting of belasting om de wegen te gebruiken“, legt De Rugy uit.
Er wordt ook gesproken over het afdwingen van een regel voor vrachtwagens om snelwegen te gebruiken in plaats van secundaire wegen, waardoor ze tol moeten betalen.
Deze aankondiging kwam nadat de brug in Genua was ingestort met 43 doden als gevolg – een tragedie waar slecht onderhoud en een gebrek aan investeringen de schuld van kreeg.
Frijns
We betalen al genoeg aan autobaan tol.ze moeten de opbrengsten van de tol ook eens geheel daadwerkelijk aan het wegennet besteden!! Dan is er genoeg geld voor onderhoud!! Meer dan zat!!!!!!