Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met het bedrijf Air Products het initiatief genomen om in Rotterdam een waterstofstation voor vrachtwagens te realiseren. Dit initiatief is onderdeel van een groter project, Clean Hydrogen and Road Transport Project, waarin Air Products, Schenk Tanktransport en TNO samenwerken om waterstofvrachtwagens en openbare waterstoftankstations te ontwikkelen. Naar alle verwachting zal in 2023 het eerste Rotterdamse waterstoftankstation voor vrachtwagens een feit zijn.
Subsidie voor duurzame innovaties
Bij dit project wordt gebruik gemaakt van DKTI-transport-subsidie die bedoeld is voor de ontwikkeling van duurzaam wegtransport. Bij dit project horen behalve een waterstoftankstation in Rotterdam ook drie emissievrije vrachtwagens. Het bedrijf Air Products zal het tankstation gaan exploiteren. Schenk Tanktransport zal de waterstofvrachtwagens in gaan zetten voor de dagelijkse logistieke werkzaamheden. Het hele project wordt ondertussen gemonitord door TNO.
Alternatief voor diesel
In 2050 dient de hele transportsector CO2-neutraal te zijn. Dat betekent het einde van de huidige dieseltrucks. Op zoek naar alternatieven lijkt waterstof voor het vrachtverkeer een goed toepasbare optie. Waterstof is geschikt voor zware bedrijfsvoertuigen, want het betekent snellere tankbeurten dan bij elektrische trucks, een grotere actieradius en het vervoer van zwaardere ladingen zijn goed mogelijk bij waterstoftrucks. Voor een succesvolle introductie van emissieloze waterstofvrachtwagens dienen er dan wel voldoende waterstoftankstations zijn.
Project CH2art
Het Clean Hydrogen and Road Transport Project of CH2art is een project dat zich specifiek bezighoudt met waterstoftoepassing in het wegtransport. Het project krijgt subsidie via de regeling DKTI-transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een van de partners in dit project is TNO. TNO houdt zich onder andere bezig met het onderzoek naar het behalen van de zero-emissiedoelstellingen. Trucks op basis van waterstofbrandstofcellen vormen een van de manieren om emissieloos wegtransport te kunnen realiseren. TNO kijkt in hun onderzoek niet alleen naar de betrouwbaarheid, het onderhoud en het verbruik van de waterstoftrucks, maar ook naar de acceptatie en tevredenheid van de chauffeurs.