Veel automobilisten ergeren zich aan vrachtwagens. Automobilisten zijn meestal op weg naar hun huis of naar hun werk en hebben in de regel haast om daar te komen. Voor deze ongeduldige forenzen zijn die grote trage vrachtwagens op de weg vaak een doorn in het oog. Vooral als een vrachtwagen lang bezig is om een collega chauffeur in te halen die net iets langzamer rijdt.
Maar andersom ergeren de beroepschauffeurs zich ook aan die lui in hun kleine personenwagens. We zetten hieronder de belangrijkste ergernissen van vrachtwagenchauffeurs op een rijtje.
De uitvoegstrook
Sommige automobilisten hebben er schijnbaar zo’n hekel aan om achter een vrachtwagen aan te rijden dat zij bij het verlaten van de snelweg via de uitvoegstrook nog even gauw vlak voor je truck uitvoegen. Gevolg: jij schrikt je een ongeluk en je trapt op de rem om een ongeluk te voorkomen. Achter je truck moeten ook iedereen remmen. Met alle gevolgen van dien. De auto die jou heeft afgesneden, rijdt gauw weg, maar de truck heeft nog een paar kilometer nodig om weer op snelheid te komen.
Vlak voor de vrachtwagen afremmen
Sommige automobilisten voelen zich zo snel zwaar beledigd in het verkeer dat ze dan besluiten om ‘wraak’ te nemen. Een manier is om vlak voor je truck te gaan rijden en dan ineens op de rem te gaan staan. Dit is natuurlijk een idiote actie. Blijkbaar snappen sommige mensen nog steeds niet dat dit soort rijgedrag tot ernstige ongelukken kan leiden. Gelukkig hebben veel vrachtwagens tegenwoordig een dashboard camera, dus het kenteken van de betreffende idioot staat dan wel mooi op beeld vast.
Mobiele telefoons
Slingeren, langzaam rijden, niet reageren. Je herkent ze meteen. Automobilisten die tijdens het rijden ‘even’ een appje sturen. Maar laten we eerlijk zijn, ook veel vrachtwagenchauffeurs maken zich hier schuldig aan. Gewoon niet doen. Het mag niet en het is gevaarlijk.
Personenauto’s die langzamer rijden dan 80 km per uur
Vrachtwagens mogen niet harder dan 80 km per uur rijden. Dat is beter voor de verkeersveiligheid. Maar chauffeurs hebben wel deadlines. De lading moet op tijd afgeleverd worden. Niets is daarom zo vervelend dan achter een personenauto te zitten die langzamer rijdt dan 80 km per uur. Rij toch eens door, man/vrouw! Of ga in het vervolg met de trein.
De rotonde
Nederland is vergeven van de rotondes. Dat zal wel ergens goed voor zijn, maar voor vrachtwagenchauffeurs zijn het hindernissen. Bij het naderen van een rotonde proberen chauffeurs zo veel mogelijk te voorkomen dat ze moeten stoppen. Het verkeer op de rotonde dient met de richtingaanwijzer aan te geven of ze van de rotonde af gaan, maar vaak doen ze dat helaas niet. Dan ben jij met je truck allang gestopt en dan gaat zo’n auto toch ineens van de rotonde af. Je had dus door kunnen rijden. Balen. Voor alle automobilisten: geef altijd op tijd richting aan als je de rotonde af wil. Dan hoeft die naderende vrachtwagen niet te stoppen.