De Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) heeft al geruime tijd de krantenkoppen gehaald, maar wat betekent het dat het eindelijk in werking is getreden?
Als je niet zeker weet wat GDPR is (dan heb je geluk), het zijn in wezen richtlijnen voor het gebruik van persoonlijke gegevens. Het heeft EU-ingezetenen meer controle over hun persoonsgegevens gegeven en de EU-regelgeving op dit gebied gestroomlijnd.
Maar hoe zit het met het bedrijfsleven – met name de transportbedrijven?
Wanneer je vertrouwt op gegevens voor analyse, grotere efficiëntie en marktaandeel, dan klinkt GDPR behoorlijk beperkend. De logistieke sector werkt met tal van belanghebbenden; het beveiligen van gegevens met uitdrukkelijke toestemming langs de hele toeleveringsketen is geen kleinigheidje.
In het Europese vrachtvervoer komt 70% van de winst uit aftermarket-services, onderhoud en accessoires. Om aan de GDPR-richtlijnen te voldoen, moeten transportbedrijven nu aan klanten uitleggen hoe ze hun gegevens gebruiken voor onderhoud doeleinden.
Er is ook de kwestie van de gegevens van bestuurders. Het is vrijwel onmogelijk om je voor te stellen dat de identiteit van chauffeurs kan worden verborgen wanneer moderne vrachtwagens zo zijn aangesloten. Het verbergen van de tijd en de positie van een vrachtwagen is niet logisch, omdat bedrijven de services rondom vrachtwagens moeten bouwen – en deze gegevens zijn essentieel voor succes.
Andere problemen zijn onder meer hoe je het gedrag van de bestuurder kunt registreren als je geen bestuurder identiteit registreert en hoe je gericht onderwijs en opleiding kunt bieden als je niet zeker weet welke personen dat het meest nodig hebben.
Denk eens na over de verschillende soorten van persoonlijke gegevens waarover jij beschikt en kijk even na of je niets moet doen voor GDPR!