Laten we eerlijk zijn, de wegen waren tijdens de lockdown een droom. Met zo weinig verkeer op de weg is het nog nooit zo eenvoudig geweest om je leveringen op tijd te leveren misschien zelfs wel eerder.
Maar de zaken beginnen nu naar zoiets als normaliteit terug te keren en dat brengt een extra risico met zich mee, zegt Tony Greenidge, IAM RoadSmart interim CEO.
In een gesprek met Fleet World belicht hij de belangrijkste problemen die moeten worden aangepakt naarmate meer mensen naar de werkplek en de weg terugkeren.
Je bent in de afgelopen maanden misschien een beetje laks geweest bij het plannen van je route, wetende dat het onwaarschijnlijk is dat je ergens opgehouden zult worden. Het is tijd om je ritten opnieuw zorgvuldig te plannen, stelt Greenidge, die erop wijst dat het officiële advies is om waar mogelijk geen gebruik van het openbaar vervoer te maken, wat tot meer auto’s op de weg kan leiden.
“Tegelijkertijd,” voegt hij eraan toe, “met de introductie van pop-up fietspaden en andere overheidsinitiatieven om lopen en fietsen te promoten, kunnen de routes zijn veranderd, dus de reisplanning voorafgaand aan elke reis – hoe vertrouwd ook – zal voor commerciële chauffeurs belangrijk zijn, om het risico op vertragingen te minimaliseren en ervoor te zorgen dat ze zo snel en efficiënt mogelijk op hun bestemming aankomen. ”
Ondertussen zei Greenidge, terwijl hij erkende dat dit beproevingsmomenten zijn voor bedrijven – inclusief die in de transport- en logistieke sector – dat het verminderen van de uitgaven voor onderhoudscontroles van voertuigen “gewoon een valse economie is”.
“Niet alleen kan de brandstofefficiëntie nadelig worden beïnvloed, maar het risico van veel grotere uitgaven in de toekomst, in het ergste geval, is zeer reëel en mag niet onderschat worden”, benadrukte hij.
Tot slot dringt hij er bij de wagenparkbeheerders op aan om prioriteit te geven aan de geestelijke gezondheid en het welzijn van chauffeurs, waarbij veel vrachtwagenchauffeurs tijdens de volledige lockdown lange en slopende uren hebben gewerkt.
Als de mentale gezondheid van bestuurders niet goed overwogen wordt, dan is er een reëel risico dat ze met ziekteverlof gaan of – erger nog – vanwege een gebrek aan focus bij botsingen betrokken raken, zei Greenidge.
Wijze woorden van de verkeersveiligheidsexpert. Hoewel we nu allemaal worden aangespoord om “alert te blijven”, is dit een bericht dat nooit mag worden vergeten wanneer je achter het stuur van een vrachtwagen rijdt.