Er is een ernstig tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens in West-Brabant. Nu is het zo dat er in heel Nederland een gebrek aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens is, maar in West-Brabant is dit probleem het grootst. En dat terwijl West-Brabant deel uitmaakt van een belangrijke goederencorridor: de route van Rotterdam richting Breda en Venlo via de A16, A58, A67. Het tekort aan goede parkeerplaatsen leidt inmiddels tot levensgevaarlijke verkeerssituaties langs de snelwegen. Algemene rustplaatsen puilen uit van de geparkeerde vrachtwagens.
Fatsoenlijke parkeerplaatsen
Duidelijk is dat er een grote behoefte is aan fatsoenlijke parkeerplaatsen waar truckers stil kunnen staan en kunnen rusten. De overheid en Rijkswaterstaat zijn bezig met het realiseren van nieuwe plekken die aan deze eisen voldoen. Zo zullen er extra vrachtwagenparkeerplaatsen komen bij de industrieterreinen Borchwerf en Majoppeveld. Het is de bedoeling dat daar in ieder geval een bewaakte truckparking komt.
Kanters
Ook in de gemeente Moerdijk zijn er plannen voor nieuwe parkeerplekken. Veel chauffeurs zijn wel bekend met het wegrestaurant Kanters bij de A16. Projectontwikkelaar Crefinsta heeft plannen met het hele gebied rondom wegrestaurant Kanters langs de A16 en A17. Deze plannen bevatten onder andere een bewaakte truckparking, een food court en pick up-points van pakketbezorgers. Het een en ander zou goed passen bij de verdere ontwikkeling van Logistiek Park Moerdijk.
De Gouden Leeuw
Twee kilometer verderop aan de A16 ligt een ander bekend wegrestaurant, De Gouden Leeuw. Hier wordt door het Havenbedrijf Moerdijk gekeken naar mogelijkheden voor speciale parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Plannen genoeg, maar het wachten is op definitieve toestemming van de gemeente Moerdijk.
Meer mogelijkheden
Eventueel zijn er in de gemeente Moerdijk nog andere locaties mogelijk. In andere West-Brabantse gemeenten zoals Woensdrecht en Dinteloord zijn er ook plannen voor parkeerplaatsen voor vrachtwagens, maar deze zijn nog niet zo concreet als in Moerdijk. Ook is het mogelijk om in plaats van nieuwe parkeerplaatsen bestaande rustplaatsen aan te passen. Een voorbeeld is de rustplaats nabij de Belgische grens bij Ossendrecht aan de A4/A58. Daar is een rustplaats van Rijkswaterstaat, waar vaak al trucks staan, maar daar zijn geen goede voorzieningen. Investeren in betere voorzieningen zouden van deze parkeerplaats eenvoudig een prima plek voor vrachtwagens kunnen maken.