Nieuw onderzoek heeft de grootste bedreiging voor vrachtvervoer werkzaamheden over de hele wereld onthuld: kapingen.
Uit een rapport van BSI Supply Chain Services en Solutions en de logistieke verzekeraar TT Club bleek dat gewelddadige vrachtwagenkapingen verantwoordelijk zijn voor 24% van de gevallen van ladingdiefstal overal ter wereld. Diefstallen van faciliteiten (18%), diefstal van voertuigen (15%) en snij en grijpen (15%) werden ook als ernstige bedreigingen geïdentificeerd.
Cargo Theft 1H 2018 constateerde dat de voedsel- en drankensector het hoogste percentage voor vrachtcriminaliteit heeft (27%), waarbij consumentenproducten en elektronica ook het doelwit zijn van criminelen.
Wat de waarde van gestolen voorwerpen betreft, staat Zuid-Amerika bovenaan de lijst, gevolgd door Noord-Amerika en vervolgens Europa.
Het gebrek aan veilig parkeren is in Europa een belangrijke oorzaak van ladingdiefstal. In het rapport worden rijtijdreglementen genoemd als iets wat dit probleem nog verergert, omdat vrachtwagenchauffeurs vaak moeten stoppen op kwetsbare locaties.
In de eerste helft van 2018 waren in Europa in 86% van de gevallen vrachtwagens het doelwit van de dieven, waarbij het in 48% van de gevallen ging om de snij en grijp werkwijze. De gangbaarheid van soft-zijdige trailers in Europa maakt deze tactiek bijzonder effectief.
Volgens het rapport: “Het is veel gemakkelijker voor dieven om zich op een onbeveiligde vrachtwagen te richten dan om te infiltreren in en te stelen van goederen uit vaak meer beveiligde magazijnen en andere soorten toelevering locaties.”