Een Brits rapport beweert dat het toestaan van voertuigen die meer dan 7,5 ton wegen om 16 km/u sneller te rijden bedrijven miljoenen per jaar heeft bespaard en mogelijk ook de verkeersveiligheid heeft verbeterd.
Uit de evaluatie van het nationale vrachtwagen limietrapport blijkt dat door vrachtwagens met hogere snelheden te laten rijden, de gemiddelde snelheden op eenbaanswegen met 2,4 km/u is toegenomen.
Volgens het rapport kan een toename van slechts 1,6 km/u een extra 650.000 aan rij-uren betekenen.
Deze wijziging is in 2015 in Engeland en Wales van kracht geworden, waardoor vrachtwagens met een snelheid van 80 km/u op enkele rijbanen en 96 km/u op dubbele rijbanen konden rijden. Voorheen moesten ze veel langzamer rijden, waardoor het risico op ongevallen toenam.
Over het rapport gesproken, minister van wegen Michael Ellis zei: “Deze beweging heeft mogelijk ook de verkeersveiligheid verbeterd, omdat het de risico’s lijkt te verminderen die sommige bestuurders nemen bij het inhalen van langzaam rijdende voertuigen.”
Het rapport liet een daling van 70% zien in het aantal te hard rijdende vrachtwagens.
In vergelijking met andere Europese landen loopt het VK achter op het gebied van rijsnelheden. Ik denk dat ze het op een dag in zullen halen…