Volvo Trucks is recent gestart met het testen van trucks op waterstof. Het streven van Volvo om het transport zo CO2-neutraal mogelijk te maken, heeft al geleid tot de ontwikkeling van elektrische Volvo vrachtwagens op oplaadbare batterijen en tot trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals Bio-LNG. Nu komt daar een derde versie voor het CO2-neutrale transport bij: elektrische trucks met brandstofcellen die op waterstof werken.
Nieuwe technologie
Een vrachtwagen met brandstofcellen die op waterstof werken, is volkomen emissie-vrij. Dat komt omdat de uitstoot van waterstof voor honderd procent uit waterdamp bestaat. De Volvo elektrische trucks op waterstof zullen, volgens de firma Volvo, een actieradius tot 1000 km hebben. Dat is vergelijkbaar is met de actieradius van een dieseltruck. De tanktijd van de trucks op waterstof is minder dan 15 minuten. Elektrische trucks op waterstof zullen daarom met name geschikt zijn voor de langere afstanden en ook voor zware opdrachten. Praktijktesten bij transportbedrijven zullen moeten gaan uitwijzen of de waterstoftrucks in de echte wereld inderdaad zulke goede prestaties kunnen leveren.
Brandstofcellen
De brandstofcellen voor de waterstoftrucks van Volvo worden geleverd door het bedrijf Cellcentric. Dit is een joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. De gebruikte technologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase. De nieuwe waterstoftechnologie biedt volgens Volvo veel voordelen, maar er zijn ook nog een aantal uitdagingen. Bijvoorbeeld het ontbreken van een tankinfrastructuur voor waterstof, die nog geheel moet worden ontwikkeld. Desalniettemin vindt Volvo dat er niet langer gewacht kan worden met het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Elektrische trucks die kunnen rijden door brandstofcellen op waterstof zullen volgens het bedrijf over enkele jaren een belangrijke aanvulling zijn voor met name de langere en zwaardere transporten.