2017 was niet het beste jaar voor Uber. Er vonden juridische gevechten plaats, er waren problemen met de belasting, beschuldigingen van aanranding, een gevecht voor een vergunning in Londen, er werd een agressieve bedrijfsvoering blootgesteld en daarnaast nam CEO Travis Kalanick ontslag.
Misschien was Uber op zoek naar een afleiding en kwam het zo bij het vrachtvervoer terecht? Volgens de originele plannen van Uber zouden ze een volledig pakket van vrachtvervoer-technologie, inclusief zelfrijdende vrachtwagens en op smartphone gebaseerde logistieke diensten aanbieden. Toen Uber Freight vorig jaar in de lente werd gelanceerd was het meer een bemiddelingsdienst die vrachtwagenchauffeurs met vervoerders in contact bracht.
Andere dingen zijn ook niet volgens plan verlopen. Afgelopen februari heeft de zelfrijdende autodivisie van Alphabet een rechtszaak aangespannen tegen Uber met als aantijging dat ze sensortechnologie hebben gestolen.
Uber heeft het volle vertrouwen in Uber Freight en beweert dat het niet de impact zal hebben op banen die mensen verwachten. Uber zal vele uitdagingen moeten overkomen binnen het vrachtvervoer. Het betreedt een gecompliceerde markt en er zal hard gewerkt moeten worden om de dynamieken van een gerenommeerde industrie te kunnen veranderen.
De tijd zal het leren, maar Uber zal tot die tijd het vrachtvervoer in ieder geval op z’n tenen houden en het zal de technologie en innovaties voorwaarts blijven drijven.
Wat vindt u van de plannen van Uber? Laat het ons weten door een opmerking achter te laten.