De nieuwe generatie vrachtwagens van DAF is recent uitgeroepen tot Truck of the year 2022. Deze DAF vrachtwagens zijn volgens het juryrapport gekozen omdat zij de nieuwe norm vertegenwoordigen op het vlak van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.
Truck of the year
Truck of the year of Vrachtwagen van het jaar is een internationale titel die is toegekend aan een nieuwe truck die op de markt is gekomen en die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het wegvervoer. Het is een prestigieuze onderscheiding die jaarlijks uitgereikt wordt op de truck- en transportbeurs Solutrans in het Franse Lyon.
XF Innovation Truck
Behalve de Truck of the year 2022 prijs ontving DAF ook de Truck Innovation Award 2022. Deze prijs was voor de XF Innovation Truck met een interne verbrandingsmotor op waterstof. De XF Innovation Truck is nog niet op de markt, maar DAF is wel een testfase met deze truck begonnen. Deze nieuwe technologie is wellicht een veelbelovend alternatief voor verbrandingsmotoren op diesel. DAF heeft samen met TNO een prototype gebouwd van een motor op waterstof die is ingebouwd in de XF Innovation Truck. Het zal echter naar alle waarschijnlijkheid nog vijf tot zeven jaar duren voordat deze nieuwe technologie klaar is voor introductie op de markt.
Waterstof-verbrandingsmotor
Met de nieuwe waterstof-verbrandingsmotor wil DAF een nieuwe mogelijkheid introduceren waarmee de uitstoot van CO2 verder kan worden verminderd. Volgens DAF is waterstof als brandstof meer geschikt voor vervoer over lange afstanden dan elektriciteit.
Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow ondertekenden een aantal landen, waaronder ook Nederland, een verklaring waarin zij toezegden de verbrandingsmotor voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens per 2040 te gaan verbieden. Ook voor vrachtwagens is een vergelijkbare verklaring ondertekend. De verbrandingsmotor moet volgens de politiek in de ban. Volgens DAF is dit een grote vergissing. Behalve waterstof zouden er immers ook nieuwe generaties CO2-neutrale brandstoffen voor de verbrandingsmotor geschikt kunnen zijn. Dit zou de uitstoot van CO2 door vrachtwagens drastisch omlaag kunnen brengen. Verder onderzoek en testen zijn echter hard nodig.