De Toyota Proace Electric is uitgeroepen tot Bestelauto van 2022. Deze titel gaat voor de eerste keer naar een elektrische bedrijfswagen. Toyota Proace Electric scoort vooral op belangrijke onderdelen als functionaliteit, brandstofkosten, comfort, rijeigenschappen en uitstraling. De titel Belofte van 2022 ging naar de Maxus eDeliver 9, ook een elektrische bestelauto.
Deze jaarlijkse nationale verkiezing is een initiatief van het vakblad Automobiel Management. Bij de internationale verkiezing van de International Van of the Year zijn onlangs de Renault Kangoo en de Mercedes-Benz Citan tot winnaar uitgeroepen.
Toyota Proace Electric
De Toyota Proace Electric heeft de verkiezing van Bestelauto van het jaar 2022 gewonnen. De Proace Electric scoorde beter dan de inzendingen van Peugeot en Citroën, deelnemers aan deze verkiezing die veel lijken op de Toyota. Doorslag voor de eerste prijs gaf de uitgebreide garantiebepaling tot 1 miljoen kilometer en tot vijftien jaar voor het accupakket die de Toyota Proace Electric in het pakket heeft.
Belofte voor de toekomst
De aanmoedigingsprijs voor een nieuw merk of nieuwe ontwikkeling gaat dit jaar naar de Maxus eDeliver 9 die de titel Belofte van 2022 mag dragen. Ook deze bestelauto is 100 procent elektrisch. Deze Chinese inzending is vooral gekozen vanwege zijn functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, de prima rijkwaliteit en de standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt.
Elektrische bestelauto’s aan top
In de top 10 van de verkiezing staan zes elektrische bestelwagens. Dat is opvallend te noemen. Het zegt ook iets over de criteria die de jury heeft gehanteerd. De vraag naar zero-emissievoertuigen is de laatste tijd steeds groter geworden. Dat komt ook omdat technische ontwikkelingen ervoor hebben gezorgd dat de drempel om elektrisch te gaan rijden minder hoog is. De actieradius is groter, laadtijden zijn korter en accu’s zijn lichter geworden. Voor veel bestelauto’s geldt dat zij vaak niet meer dan 100 kilometer per dag rijden. Daardoor zijn zij bij uitstek geschikt voor elektrische aandrijving. Alleen zijn de kosten voor veel ondernemers vaak nog een reden om af te zien van een elektrische bestelauto.