Wereldwijd zijn er, volgens de cijfers van het ‘International Institute of Refigeration’, meer dan vier miljoen koelwagens en 1,2 miljoen gekoelde containers. Alleen al de farmaceutische koelketen industrie heeft een waarde van 9,4 miljard dollar.
Bij gekoeld transport gaat het er niet alleen maar om dat bederfbare producten (voornamelijk voedsel en farmaceutische producten) van A naar B worden getransporteerd. Het gaat erom dat de transportvereisten en de bederfelijkheid van elk individueel product getraceerd wordt, zodat de efficiëntie en de naleving onderweg kan worden verzekerd.
Koelwagens hebben met verschillende uitdagingen te kampen: van energieafhankelijkheid en een verhoging van gevoeligheid tot aan kwaliteitsnormen en een toenemende regelgeving. Er is altijd wel ruimte voor verbetering voor koelwagens.
De ingebouwde technologie van koelwagens zorgt ervoor dat de temperatuur binnen een trailer weergegeven kan worden en dat de resultaten van de GPS-plaatsbepaling doorgestuurd kunnen worden naar het centrale fleet-management-systeem. Deze informatie kan dan afgestemd worden met de vereisten van de lading zodat vanaf het punt van vertrek tot aan de levering de temperatuur bijgehouden kan worden en problemen ontdekt kunnen worden.
De kans dat een lading gered kan worden is groter wanneer een temperatuurschommeling snel wordt opgemerkt. De technologie die de temperatuur bijhoudt, documenteert ook de condities van het vervoer en die gegevens kunnen ook gebruikt worden wanneer er sprake is van een juridische procedure.
In de toekomst zal deze technologie, denk ik, gebruikt worden door vervoerders, zodat ze zichzelf op de markt kunnen zetten.
Wat voor ervaring heeft u met het volgen van een koeling? Laat het ons weten door een opmerking achter te laten.