PepsiCo heeft 100 vrachtwagens vooraf besteld en bierfabrikant Anheuser-Busch en J.B. Hunt hebben er ieder 40 gereserveerd.
Toen Tesla de nieuwe volledig elektrische vrachtwagen aankondigde in november trok dit al snel de aandacht van een aantal grote namen in de scheepvaart en de logistiek. Vorige maand breidde de markt zich uit naar het VK, Noorwegen en Nederland en dat zorgde voor nog meer opwinding.
Het lanceringsevenement kan alleen maar beschreven worden als een ware mediastorm. De trance soundtrack was aanwezig, de vrachtwagen had een opvallend ontwerp (afhankelijk van de kleur werd het vergeleken met een Darth Vader stijl of een spookachtige verschijning) en daarnaast kon het binnen vijf seconden van 0 naar 60 mijl per uur gaan (dat is 2 seconden minder dan een Porche).
Zo maakte Tesla duidelijk dat ze dingen op een iets andere wijze doen.
Tesla heeft een goede reden om zich te onderscheiden. Ze concurreren namelijk met merken zoals Daimler, Navistar en Nikola Motor om vrachtwagens te maken die een technologisch hoogtepunt zijn en die een lage (het liefste geen) uitstoot hebben.
Wat beloofd de semi vrachtwagen?
Tijdens de lancering beweerde de medeoprichter en CEO van Tesla, Elon Musk, dat de vrachtwagen na 30 minuten te zijn opgeladen 400 mijl kan afleggen. Het lage zwaartepunt zorgt er dan misschien wel niet voor dat het als een Formule 1 wagen hanteert maar het kan wel de stabiliteit bij een hoge snelheid verbeteren. De bestuurder zit in het midden van de cabine (dat is even wennen) en er wordt ook al gesproken over zelfrijdende capaciteiten.
Er kan in ieder geval gezegd worden dat het Semi vrachtwagen model van Tesla onvoorstelbaar is en het lijkt er zelfs op dat het de diesel tegenhangers ver achter zich wil laten.
Wordt u enthousiast van elektrische vrachtwagens? Laat het ons weten door een opmerking achter te laten.