Het tekort aan arbeidskrachten in de vrachtwagenindustrie is een tikkende tijdbom, zegt de Freight Transport Association (FTA). En de enige manier om dat probleem aan te pakken, is door de publieke perceptie van logistiek te veranderen en wervingsstrategieën te herzien.
Uit onderzoek van Talent in Logistics is gebleken dat slechts 8% van de jongeren de industrie als een aantrekkelijke optie ziet en 42% niet eens zeker weet wat logistiek is.
De FTA zegt dat bedrijven schatten dat 15% van hun huidige vacatures voor vrachtwagenchauffeurs onvervuld zullen blijven.
Uit het Talent in Logistics onderzoek bleek ook dat 26% van de jongeren niet denkt dat er genderdiversiteit in de sector bestaat en dat slechts 18% op school of in het zesde jaar over logistiek als loopbaantraject had gesproken.
Sally Gilson, FTA’s hoofd van de vaardigheden zei: “Het aantrekken van jongere generaties bij het personeel is van vitaal belang om het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken, maar met slechts 8% van de mensen van tussen de 11-20 jaar oud die zich tot een carrière in de logistiek aangetrokken voelt, is het duidelijk dat we de perceptie van de branche en de wervingsstrategieën moeten veranderen.”
Hoe gaan we de vrachtwagenindustrie in beweging houden als jonge mensen niet eens weten wat logistiek is?