Er zijn zoveel factoren die de vrachtmarkt beïnvloeden: de economie, het overheidsbeleid en nieuwe technologie.
Het komende decennium is technologie hetgeen waar op gelet moet worden. Niet alleen de veel belasterde zelfstandige voertuigen, maar drie technologiegedreven marktveranderingen.
Door deze technologische onderbrekingen zou de vraag naar verhuurdiensten voor vrachtwagens met 20% kunnen dalen. Het zijn: Amazon, automotive en landbouw.
Amazon
De opkomst van Amazon is niet goed voor verhuurders van transport. Naarmate het marktaandeel van de retailmarkt groeit, wordt het netwerk dichter, waardoor het bedrijf speciale vrachtnetwerken kan opzetten die niet zichtbaar zijn voor aanbieders van transport. Amazon wil duidelijk zo veel mogelijk controle hebben over vracht en daardoor minder afhankelijk worden van vervoerders.
Automotive
De automotive sector vertegenwoordigt ongeveer 9% van alle vrachtvervoer. Als autonome, elektrische voertuigen op aanvraag de norm worden, zullen er minder auto’s worden gekocht. Als transport als-een-service van start gaat, dan zal de vraag naar voertuigen voor particulier bezit dalen – mogelijk met 80%. Dit zou een verlies van ongeveer 7,2% van alle vrachtvervoer betekenen.
Landbouw
Naast retail is landbouw ongelooflijk belangrijk voor vrachtvervoer. Maar technologie gaat dit verstoren, wat betekent dat voedsel veel dichter bij het verbruik wordt gekweekt en vlees dat in het laboratorium wordt gekweekt de hoeveelheid ton-mijl zal verminderen. Productie- en veetransporten maken momenteel ongeveer 18% uit van de bedrijfsinkomsten, maar dit zou tegen 2030 kunnen halveren.
De komende jaren zullen de huidige krappe omstandigheden en de grote vraag blijven bestaan, maar dit zou tien jaar later allemaal kunnen veranderen.
Is er iets dat we kunnen doen om de impact van technologie op onze industrie te minimaliseren?