Het kabinet heeft € 13,5 miljoen aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van zero-emissietrucks. Dit bedrag geldt voor het jaar 2022. Blijkbaar is er veel behoefte aan een dergelijke subsidie. Een dag nadat de inschrijving voor deze zogenaamde AanZET subsidie was geopend, was het totale bedrag van 13,5 miljoen al vergeven. De subsidiepot voor 2022 is nu geheel leeg.
Lege subsidiepot
De AanZET subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks is alweer leeg. Begin mei werd de inschrijving voor de subsidie geopend. Binnen een dag was de subsidiepot echter leeg. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat er zoveel interesse is om zero-emissietrucks aan te schaffen, maar aan de andere kant is het nu wel heel erg duidelijk geworden dat er te weinig geld beschikbaar is voor het verduurzamen van de transportsector. Als de overheid inderdaad wenst dat er op korte termijn een overgang plaatsvindt naar zero-emissiegoederenvervoer dan zal er veel meer financiële steun noodzakelijk zijn.
Zero-emissietrucks en -bestelwagens
Veel ondernemers willen wel omschakelen naar zero-emissievervoer, maar daar zit een behoorlijk hoog prijskaartje aan. Toch hebben ze weinig keus, aangezien veel Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 zullen overgaan naar een zero-emissiestadslogistiek. Dit betekent dat er dan alleen nog maar zero-emissietrucks en -bestelwagens in de stad mogen rijden. De huidige subsidieregelingen zijn duidelijk onvoldoende om een grootschalige overstap van dieseltrucks naar elektrische trucks mogelijk te maken. Een zero-emissietruck is namelijk ongeveer drie keer duurder dan een dieseltruck.
Vrachtwagenheffing
Een oplossing om op korte termijn meer financiële steun vrij te maken voor de aanschaf van zero-emissietrucks is het naar voren halen van de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing. Deze vrachtwagenheffing staat gepland voor 2027. De inkomsten van deze heffing zouden deels door de transportsector kunnen worden gebruikt voor het verduurzamen van het wagenpark. Als deze geplande inkomsten naar voren worden gehaald, kan er op korte termijn meer subsidie worden verstrekt. Zo kunnen veel meer ondernemers nu al investeren in verduurzaming van hun wagenpark. Of het kabinet bereid is om op deze manier meer geld beschikbaar te maken, is echter niet bekend.