Omdat wagenparken gedwongen worden om te parkeren, omdat het werk opdroogt vanwege de beperkingen die zijn ingevoerd om de pandemie van het coronavirus te beheersen, hebben transportbedrijven gewaarschuwd dat ze te maken kunnen krijgen met hoge reparatierekeningen wanneer ze hun voertuigen weer in actie brengen.
Bandenfabrikant Michelin zegt dat voertuigen moeten worden voorbereid op langer parkeren, met name banden die niet zijn “ontworpen om het gewicht van een geparkeerde vrachtwagen of oplegger voor onbepaalde tijd te dragen”, meldt The Truck Expert.
Rob Blurton, de oudste technische field engineer van Michelin in het VK en Ierland, zegt dat het van essentieel belang is dat operators de richtlijnen volgen om ervoor te zorgen dat voertuigen snel weer in gebruik kunnen worden genomen wanneer de vrachtvolumes weer normaal worden, zonder dat de banden onnodig hoeven te worden vervangen.
Hij heeft bedrijven advies gegeven om hen te helpen om de staat van de banden van hun wagenpark te beschermen en ervoor te zorgen dat voertuigen klaar blijven om weer aan het werk te gaan wanneer de tijd daar rijp voor is.
Voordat een voertuig wordt geparkeerd – mogelijk maanden achtereen – zegt Blurton dat alle banden moeten worden geïnspecteerd op zichtbare schade zoals schade door sneden of uitstulpingen en abnormale slijtage, en dat de bandenspanning voor alle banden moet worden gecontroleerd.
Voor elke band die tot 14psi onvoldoende is opgepompt, moet op zichtbare oorzaken worden gecontroleerd. Als er niets wordt gevonden, dan moet de band tot het aanbevolen niveau worden opgepompt. Als de band met meer dan 14psi onvoldoende is opgepompt, dan moet de band worden gedemonteerd en moet het interieur van de band worden geïnspecteerd op tekenen van interne schade, zoals kreuken.
Indien gemonteerd in een dubbele configuratie, dan moet de dubbele constructie ook worden gedemonteerd en geïnspecteerd. Exploitanten moeten er ook voor zorgen dat elke klep is voorzien van een geschikte ventieldop.
Als een voertuig vier maanden inactief is, dan moet het waar mogelijk rondom het park worden gereden. Als een voertuig om welke reden dan ook niet kan worden verplaatst, dan moeten de banden een kwartslag worden gedraaid. Voordat een vrachtwagen of oplegger wordt verplaatst, moeten er echter visuele controles worden uitgevoerd op tekenen van te lage inflatie. Als een band er niet goed uitziet, volg dan dezelfde richtlijnen als eerder vermeld.
Voordat je een voertuig weer in gebruik neemt, moet je de bandenspanning van alle banden controleren en in overeenstemming met de richtlijnen van de bandenfabrikant afstellen.
Blurton erkent dat het niet normaal is dat een operator zijn vloot voor langere tijd geparkeerd ziet staan. Door zijn instructies op te volgen, kunnen voertuigen sneller weer aan het werk worden gezet – zonder forse reparatierekeningen.
Als je bedrijf gedwongen is om de activiteiten op te schorten, zijn de volgende controles dan uitgevoerd? Geef deze begeleiding door!