Een weinig bekende start-up voor vrachtwagens heeft Tesla en Waymo verslagen in de race om vrachtwagens zonder bestuurder op de open weg te laten rijden.
In juni begon Starsky Robotics, de in de VS gevestigde start-up, in Florida met vrachtwagens zonder bestuurder te werken.
Is dit echt nieuws? Er zijn namelijk al voldoende autonome vrachtwagens op de weg. Maar deze vrachtwagens hebben meestal twee chauffeurs of een chauffeur en een ingenieur in de cabine.
Het verschil is dat de vrachtwagens van Starsky Robotics geen mensen in het voertuig hebben. In plaats daarvan is er een bestuurder die het voertuig op een afstand tot 800 kilometer afstand bestuurt.
Stefan Seltz-Axmacher, CEO en mede-oprichter van Starksy Robotics benadrukt dat het bedrijf een oplossing probeert te vinden voor het aanhoudende tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Hij beweert dat het verplaatsen van de functie van een baan op de weg naar een acht uur durende baan op kantoor precies kan zijn wat de industrie nodig heeft.
Heeft hij gelijk?