Truckers willen eigenlijk maar 2 dingen weten: wanneer ben ik weer thuis en wanneer krijg ik betaald?
Dat is de reden waarom vrachtvervoerbedrijven voortdurend op zoek zijn naar technologie om de efficiëntie te verbeteren en vrachtwagens en verladers bij elkaar te brengen. Het lijkt allemaal erg eenvoudig: hoe transparanter de tariefinformatie is, hoe sneller de vracht vervoerd kan worden en hoe blijer de chauffeur is.
Uit statistieken blijkt dat vrachten die worden aangeboden met tarieven, ten minste vier keer sneller worden geclaimd dan vrachten waarbij geen tariefgegevens beschikbaar zijn. Veel vrachtvervoerders kunnen dan ook niet genoeg vrachten vinden, tenzij ze berichten plaatsen.
Het is belangrijk om niet alleen te begrijpen wie de berichten plaatst, maar ook wie op zoek is. Zo is een betere afstemming tussen de verlader en truckers mogelijk. Als een bedrijf weet hoe lang een bestuurder bereid is om onderweg te zijn, dan is het contact ook beter.
Misschien hebben de huidige problemen binnen de truckindustrie minder te maken met een tekort aan truckers maar meer met een verkeerde inzet van truckers?
Tel daar de overmatige rusttijden bij op die ervoor kunnen zorgen dat vrachtwagens minder dan zeven uur per dag worden gebruikt, en het is duidelijk dat er iets moet veranderen.
De oneindige stroom van real-time informatie kan helpen bij het stroomlijnen van toekomstige plannen. Bijvoorbeeld door te kijken naar gegevens over hoe verschillende rijstroken presteren op verschillende dagen, zodat vrachtvervoerders beter vooruit kunnen plannen.
De verwachting is dat de spot- en contracttarieven in de komende maanden zullen dalen. Vervoerders die het salaris van hun chauffeurs hebben verhoogd om concurrerend te blijven, moeten daarom voorzichtig zijn wanneer de percentages weer dalen.
Wat is jouw ervaring met de spotmarkt?