[icegram campaigns=”655″]
Eerder dit jaar kondigde de EU plannen aan om een nieuwe generatie slimme tachografen voor vrachtwagens te introduceren.
Naast het vervangen van oude technologie zijn de doelstellingen eenvoudig: een betere handhaving van de rij- en rijregels aanmoedigen, het moeilijker maken om die regels te omzeilen, eerlijke concurrentie in het vervoer te bevorderen en de efficiëntie en veiligheid in de wegvervoersector te vergroten.
In juni 2019 zullen de eerste voertuigen worden uitgerust met slimme tachografen. Deze nieuwe slimme tachografen zijn in wezen pan-Europese systemen om de rij-, werk- en rusttijden in bedrijfsvoertuigen vast te leggen.
In principe zijn de vereisten hetzelfde voor de nieuwe slimme tachografen als voor de bestaande. Chauffeurs moeten nog steeds voldoen aan de arbeidstijdenwetgeving en arbeidstijd richtlijnen en de gegevens zullen worden bewaard en geanalyseerd.
Nieuwe functies zijn onder meer een GNSS-module om de locatie van een voertuig aan het begin en het einde van elke rit vast te leggen, plus drie uur updates.
De technologie kan ook communiceren met tolstations en de agentschappen die ze beheren. Dit is niet alleen een manier om tolbetalingen te vergemakkelijken en te registreren, het betekent dat weginspecteurs in staat zullen zijn om op afstand te communiceren met de slimme tachograaf, zodat de meeste voertuigen niet hoeven te stoppen. Als er geen problemen worden gevonden, dan kunnen chauffeurs hun reis ononderbroken voortzetten.
Handhavingsautoriteiten worden gewaarschuwd voor mogelijke overtredingen (zoals een te zware aanhangwagen of iets ergers) en zullen alleen voertuigen stoppen die moeten worden geïnspecteerd, waardoor kostbare tijd wordt bespaard.
Door deze proactieve communicatie met derden mogelijk te maken, wordt ook de veiligheid bevorderd voor bestuurders die zich aan regels houden en andere weggebruikers.
Een andere overweging was de invoering van de algemene gegevensbescherming verordening (GDPR) van de EU in mei van dit jaar. De GDPR-regels hebben de technologie en normen van de slimme tachografen rechtstreeks beïnvloed.
Volgens Paul Provenzano, directeur strategische ontwikkeling bij UL, een bedrijf dat beveiligingsdiensten levert aan bedrijven: “Het speelde een belangrijke rol bij het ontwerp en de toepassing hiervan.”
De technologie moest bescherming bieden voor bepaalde gegevens met betrekking tot het gedrag van de bestuurder.
Volgens de voorschriften worden alleen bepaalde gegevens gecommuniceerd, zoals die met betrekking tot voertuig kalibratie. Cruciaal is dat de persoonlijke gegevens van de bestuurders (zoals namen en contactgegevens) niet worden doorgegeven.
In de loop van de tijd zullen de huidige bestuurderskaarten uitgefaseerd worden en zullen de bestuurders een nieuwe tachograaf stuurkaart krijgen om de aanvullende informatie te registreren die vereist is krachtens de nieuwe wetgeving. Huidige chauffeurskaarten kunnen worden gebruikt in slimme tachografen, maar zullen alleen gegevens over de huidige wetgeving registreren en moeten in juni 2019 worden vervangen.
Het is nog te vroeg om te voorspellen hoeveel invloed de slimme tachografen zullen hebben op het gebied van nieuwe technologie zoals zelfrijdende voertuigen, maar deze zullen in de hele sector van grote invloed zijn. Brandstof betalingen en facturering kunnen bijvoorbeeld worden opgenomen in slimme tachograaf technologie, wat leidt tot kostenbesparingen door een betere analyse van brandstofverbruik en efficiëntie.
De tijd zal het leren, maar voor nu moeten Europese vrachtwagenchauffeurs en iedereen in de industrie slimme tachograaf technologie omarmen en kijken waar het ons heen brengt.