Eind 2022 stopt de vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs voor een elektrische bestelwagen tot 4.250 kilogram. Dit is een tijdelijke regeling, bedoeld als proef, die gestart is in 2019. Door deze regeling mogen chauffeurs die (nog) geen C-rijbewijs hebben toch met hun B-rijbewijs in zware en volledig elektrische bestelauto’s rijden. Er zijn wel een paar restricties aan deze regeling. Zo mag er alleen maar in Nederland worden gereden en mag er geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Er geldt een vrijstelling voor de tachograaf. Een bestuurder die gebruik wil maken van deze regeling moet wel eerst een aanvullende rijopleiding volgen.
Proefproject
Het proefproject uit 2019 heeft als doel om ondernemers sneller over te laten stappen naar elektrische bestelauto’s. Het project is met toestemming van de Europese Commissie opgezet. De einddatum van de regeling is vastgelegd op 31 december 2022, maar de gedachte was, en is nog steeds, dat het project een definitief karakter zal krijgen. Daar is dan wel een aanpassing van de Europese Rijbewijsrichtlijn voor nodig. Door deze aanpassing zouden de EU-landen het maximumgewicht voor het B-rijbewijs kunnen verhogen tot 4.250 kilo voor elektrische bestelauto’s.
Zero-emissiestadslogistiek
Het doel van het proefproject is om de geplande zero-emissiestadslogistiek in 2025 een handje te helpen. Immers, het is dan de bedoeling dat alleen met elektrische bestelwagens en e-trucks in de binnenstad van de meeste grote steden gereden kan worden. Het is wel zo dat de huidige regeling alleen geldt voor elektrische bestelauto’s met een gewichtsgrens van 4.250 kilo. Steeds meer voertuigfabrikanten fabriceren dergelijke bestelwagens.
Aanmelden voor de regeling
Het is nog altijd mogelijk om je aan te melden voor het huidige proefproject. De regeling loopt in ieder geval nog door tot eind 2022. Er zijn geen specifieke eisen voor bedrijven en/of voertuigen voor deelname. Aanmelden kan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.