De verkoop van nieuwe diesel vrachtwagens moet vanaf 2040 verboden worden, zegt een nieuw rapport over de toekomst van het vrachtvervoer.
In het rapport van de National Infrastructure Commission (NIC) werd vastgesteld dat het vrachtsysteem van het VK een belangrijke bijdrage levert aan de uitstoot van broeikasgassen. Het is een situatie die in veel landen over de hele wereld wordt herhaald.
De NIC stelde een kortetermijnverschuiving naar spoor- en zeevracht voor, maar gaf toe dat dit niet zou leiden tot volledig koolstofvrij maken. Het antwoord is volgens het rapport omschakelen naar alternatieve brandstoffen.
Als vrachtvervoer over de weg tegen 2050 koolstofvrij moet zijn, dan moet de verkoop van nieuwe diesel vrachtwagens vanaf 2040 worden stopgezet.
Het vrachtvervoer over de weg is natuurlijk slechts een van de oorzaken van de uitstoot van koolstof – er zijn er veel meer.
Maar zelfs als de logistieke sector bereid is om de overstap te maken van op koolstof gebaseerde brandstoffen, dan heeft deze de juiste infrastructuur nodig. Bedrijven vertrouwen op de steun van de logistieke sector en overheden moeten actie ondernemen om de nodige investeringen te doen.
Exploitanten kunnen nieuwe voertuigen en laadpunten van voertuigen niet uit de lucht toveren.