De provincie Noord-Holland wil gaan inzetten op schoon vrachtvervoer binnen de regio. Dat betekent in de praktijk meer vervoer over het water en ook meer vrachtwagens die op waterstof of elektriciteit rijden. Tot 2040 zullen er naar verwachting zo’n 230.000 woningen en 200.000 banen bijkomen in Noord-Holland. De provincie heeft daarom besloten extra geld te steken in onderzoek naar slimmer en schoner vrachtvervoer in Noord-Holland.
Vaarwegen en minder diesel
Een van de mogelijkheden om minder vrachtwagens op de weg te krijgen, is door meer over het water te gaan vervoeren. Noord-Holland kent zo’n 250 kilometer aan vaarweg. Deze routes over het water kennen zelfs een ‘blauwe golf’ waardoor binnenvaartschepen snel langs bruggen en door sluizen kunnen varen. Binnenvaartschepen zullen over enige tijd ook op waterstof of elektriciteit kunnen gaan varen. De provincie wil in ieder geval meer vrachtwagens op de weg die op waterstof of elektriciteit rijden, in plaats van fossiele brandstoffen zoals diesel, zodat er minder CO2 uitstoot en uitlaatgassen zullen zijn. Daarom ondersteunt de provincie de ontwikkeling van waterstoftankstations en laadstations in Noord-Holland.
Toekomstmuziek?
Een ander, meer futuristisch, alternatief voor vrachtvervoer in Noord-Holland is de zogenaamde cargoloop. Dit is een vacuümbuis waarin goederen met een snelheid van 1000 km per uur verplaatst kunnen worden. Er is inmiddels al een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor zo’n cargoloop langs de A4. Hierdoor zouden de bloemenveilingen van Naaldwijk en Aalsmeer met Schiphol worden verbonden.
Slim, schoon en veilig
De planning is dat er tot 2040 zo’n 230.000 woningen bijkomen in de provincie Noord-Holland. Dat betekent flinke veranderingen voor het reisgedrag en voor het goederenvervoer. Dat moet wel, want anders zou er zo’n 40 procent meer verkeer op de weg komen. Dat kan de provincie echt niet aan. Er moeten dus slimme plannen komen, zodat met schonere vervoersmiddelen veilig over de weg gereden kan worden.