De oorlog in Oekraïne heeft nu al tot ongekend menselijk leed geleid. Veel mensen zijn op de vlucht geslagen en proberen het land zo snel mogelijk te verlaten. Dat geldt ook voor zo’n 12.000 internationale vrachtwagenchauffeurs van verschillende nationaliteiten. Velen van hen staan of stonden ergens in het land vast. De IRU, de internationale koepel van transportverenigingen, houdt de zaak scherp in de gaten.
Wachttijden bij de grens
De grens met Belarus is gesloten. De grenzen tussen Oekraïne en EU-landen zijn wel open, maar het is daar heel erg druk. Chauffeurs moeten lang wachten voordat ze de grens over kunnen. De wachttijd kan oplopen twee tot vier dagen. Sommige chauffeurs hebben hun vrachtwagens daarom achtergelaten en zijn alleen de grens over gegaan. De douane werkt weliswaar met digitale informatiesystemen, maar deze ondervinden op het ogenblik veel problemen. De enige oplossing is daarom om procedures handmatig uit te voeren. Dit leidt uiteraard tot aanzienlijke vertragingen bij de verwerking van vrachtgegevens en inklaringsprocedures.
Regeringsleiders
De IRU heeft met een open brief aandacht gevraagd aan regeringsleiders voor de nijpende situatie waarin veel chauffeurs zich bevinden. Gestrande chauffeurs ervaren een gebrek aan voedsel, water en sanitaire voorzieningen. Ook lopen zij de kans om in de vuurlinie terecht te komen. De internationale transportkoepel roept de autoriteiten op tijdelijk af te zien van allerlei visa- en vergunningvereisten, zodat de vrachtwagens snel de grens over kunnen gaan. Daarnaast vindt de IRU dat chauffeurs die al dagen voor de grens staan, moeten worden voorzien van voedsel en water.
Andersom ook vast
Andersom is er ook sprake van een probleem. Veel Oekraïense chauffeurs zitten vast in een EU land. Het gaat in Nederland waarschijnlijk al om zo’n 10.000 chauffeurs uit Oekraïne. Soms rijden zij in een vrachtauto met een Pools kenteken. Deze chauffeurs verkeren in grote spanning vanwege de oorlog in hun land. Als zij terugkeren naar hun land, moeten ze het leger in. Vrachtwagens met Oekraïense chauffeurs staan overal in Nederland. Inmiddels zijn er al initiatieven opgezet door lokale bewoners om voedselpakketten naar de gestrande Oekraïense chauffeurs te brengen. Sommige chauffeurs hebben besloten om hun truck hier achter te laten en alleen terug naar Oekraïne te gaan, om hun land te helpen zich te verdedigen tegen de Russische inval.