Het is al langere tijd een groot probleem: er is een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dit probleem was er ook al voor de coronacrisis. De pandemie heeft het er echter niet beter op gemaakt. Zonder voldoende chauffeurs ontstaan er logistieke problemen. Kijk maar naar wat er recent in de UK gebeurd is. Omdat veel buitenlandse werknemers door de Brexit niet meer aan het werk konden, werd het al aanwezige tekort aan chauffeurs alleen nog maar groter. Het gevolg was een probleem met de bevoorrading van de tankstations. Daardoor konden veel Britten ianeens niet meer tanken.
Oplossingen voor chauffeurstekort
Een kant en klare oplossing voor het chronische tekort aan vrachtwagenchauffeurs is er niet. Een snelle oplossing is er ook niet. De vraag is wat je dan wel kunt doen om met het huidige aantal chauffeurs niet in de problemen te komen. Wat zijn slimme manieren om chauffeurs efficiënter in te zetten? En hoe maak je hun werk gelijk wat aangenamer?
Efficiënte leveringsroutes
Vaak wordt gepraat over een hogere productiviteit van chauffeurs. Dat wordt al snel vertaald in harder werken. Maar dat is hier niet de oplossing. Een hogere productiviteit kan ook bereikt worden door slimmere leveringsroutes. Hoe efficiënter een leveringsroute is, hoe meer ritten een chauffeur kan rijden binnen dezelfde tijd. Door de planning te optimaliseren en eventueel te automatiseren kan de productiviteit van chauffeurs met 15 procent toenemen.
Dynamische afleverafspraken
Een tweede manier om de productiviteit van chauffeurs te verhogen, is het maken van dynamische afleverafspraken met de klant. Je biedt dan een tijdslot aan. We komen tussen dan en dan. Het voordeel hierbij is dat een levering makkelijker in de buurt van een andere geplande levering kan worden ingepland. De afstand tussen de leveringen wordt hierdoor kleiner, soms per stop tot 20 procent. Aan de klant kun je melden dat de leveringen op deze manier zo duurzaam mogelijk worden bezorgd.
Voorkom personeelsverloop
Misschien wel de allerbelangrijkste manier om het chauffeurstekort tegen te gaan, is het zorgen voor een minimaal personeelsverloop. Met andere woorden: een ondernemer moet goed voor zijn chauffeurs zorgen. Efficiëntere routes inplannen is een goede oplossing om de productiviteit te verhogen, maar het moeten wel realistische ritten blijven en ze moeten natuurlijk geheel binnen de regels voor rij- en rusttijden vallen.