Moeten leerlingen de verkeersregels leren als onderdeel van het onderwijsprogramma?
Het is een interessante vraag en het lijkt logisch dat een dergelijke stap de kennis van jonge
bestuurders zou verbeteren en de wegen veiliger zou maken.
Automobilisten hebben gesuggereerd dat tieners baat zouden hebben bij het leren van
praktische levensvaardigheden (zoals de verkeersregels) als onderdeel van hun middelbare
schoolopleiding.
Met betrekking tot alles, van kruisingen en borden tot advies over rijtechnieken en
vaardigheden die nodig zijn bij het rijden in slechte weersomstandigheden, kunnen
leerlingen door middel van examens gemakkelijk worden getest over de verkeersregels.
Het idee is dat dit zou leiden tot een generatie van wijzere en veiligere weggebruikers – en
nieuwe bestuurders zouden mogelijk lagere verzekeringspremies kunnen krijgen, zodra ze
hun tests hebben doorstaan.
Jonge bestuurders worden vaak bestempeld als racende jongens of meisjes, maar
voorstanders van dit idee beweren dat agressieve rijstijlen en gewoonten zouden worden
ontmoedigd als tieners meer kennis zouden hebben voordat ze achter het stuur kruipen.
Veiligere wegen? Het is moeilijk om dat te beargumenteren.