Volgens de cijfers van het ‘Global Mega Trucks, Forecast to 2025’ rapport van ‘Frost & Sullivan’ kunnen de mega truck aantallen op onze wegen tussen nu en 2025 verdubbelen.
Mega trucks zijn 25 meter lang en ze kunnen max. 60 ton vervoeren (dat is trouwens twee ton meer dan wat een Boeing 737 passagiersvliegtuig kan vervoeren). Met deze trucks moet dus zeker rekening worden gehouden. Ik heb in de cabine van een mega truck gezeten en ik moet toegeven dat het een hele ervaring was (en ik was niet eens de bestuurder!).
Alles wat met mega trucks te maken heeft, is groot en dat geldt ook voor de hoeveelheid namen die ze hebben: mega trucks, monstertrucks en lange zware vrachtwagen (LZV of Eurocombi).
Australië is de voornaamste gebruiker van mega trucks en volgens het rapport zullen de aantallen in Noord-Amerika ook gaan toenemen.
In Europa kunt u ze al op de Nederlandse, Belgische, Deense, Duitse, Finse, Zweedse en Spaanse wegen tegenkomen.
Er zijn echter een aantal obstakels die hun groei hinderen. Naast juridische obstakels, hebben ze ook de publieke opinie tegen zich. Mega trucks hebben een directe impact op de spoorwegen, het milieu, de infrastructuur en de veiligheid en daar maken mensen zich grote zorgen over. Deze zorgen komen ook steeds weer naar voren wanneer er campagnes gevoerd worden om de groei van mega trucks te stoppen.
Bouwkundig gezien zijn mega trucks zeker te weten een wonder, maar ik heb nog steeds mijn twijfels over de veiligheid.
Wat denk jij over deze monsters?