We weten allemaal hoe het stereotype vrachtwagenchauffeur eruit ziet, maar naarmate meer vrouwen achter het stuur kruipen, wordt het tijd dat onze perceptie verandert.
Toen de militaire en luchtmachtwisseldienst in Duitsland naar een nieuwe chauffeur op zoek was, onderscheidde een aanvrager zich van de rest. Niet omdat ze een vrouw was, maar omdat ze de wegtest uitmuntend had doorstaan.
“Sommige andere kandidaten hebben verschillende pogingen gedaan, terwijl zij er maar één nodig had. We konden zien dat ze zeer bekwaam was, ”zei Ronald Willis, regionale supervisor voor de Europese vloot van de Exchange.
Met 18 jaar ervaring in langeafstands rijden, is Heike Motler de eerste vrouw die werd aangenomen om lange afstanden te rijden in de Europese vloot van de Exchange. Haar sollicitatie was ook de eerste die het bedrijf in meer dan vijf jaar van een vrouw had ontvangen.
We zien ergens anders een soortgelijk verhaal naarmate meer vrouwen achter het stuur kruipen en het stereotype van de vlezige mannelijke vrachtwagenchauffeur breken.
Sommigen willen de industrie een beetje glamour bezorgen. Blaze Williams, de zelfbenoemde ‘heetste vrachtwagenchauffeuse ter wereld’ is in West-Australië een van de drie vrouwelijke truckers in haar team van 19.
Terwijl de Britse vrachtwagenchauffeuse Gina McGoldrick vastbesloten is haar cabine zo meisjesachtig mogelijk te maken. “Als een van de jongens met deze vrachtwagen moet rijden, dan zullen ze zich schamen, omdat het overal roze is,” grapt ze.
Er zijn tekenen dat het aantal vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs begint te stijgen. En sommige van deze vrouwen zijn niet tevreden met alleen achter het stuur te zitten om geld te verdienen, ze brengen ook hun vrije tijd door op truckfestivals die om prijzen strijden en geld voor een goed doel inzamelen.
Over geld gesproken… De loonkloof tussen mannen en vrouwen is op dit moment groot nieuws, waarbij grotere bedrijven gedwongen worden transparanter te zijn over wat zij hun personeel betalen. Dit heeft grote verschillen aangetoond tussen hoeveel sommige mannen betaald krijgen in vergelijking met hun vrouwelijke tegenhangers.
Niet in het vrachtvervoer. De transportbranche heeft bewezen de concurrentie ver voor te zijn en werknemers slecht te betalen, ongeacht hun geslacht. Jazeker, zowel mannen als vrouwen worden ver onder het loon betaald.
Wat is dus de reden waarom er zo weinig vrouwen in de industrie zijn? Misschien hebben vrouwen zich gerealiseerd dat ze betere lonen kunnen krijgen bij het werken achter een kassa in de supermarkt (en betere uren) dan het besturen van een grote vrachtwagen?
Met het tekort aan vrachtwagenchauffeurs voor de industrie, is het aan transportbedrijven om na te denken over het loon, de uren, de voorwaarden en de voordelen die ze chauffeurs bieden.
Er is nog een lange weg te gaan. Vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs geven vaak commentaar op het aantal hoofden dat zich omdraaien als ze in de cabine zitten. En laten we de opmerkingen negeren die ze horen over het niet achteruit kunnen rijden.