Mensen rolden met hun ogen toen Boris Johnson, de Engelse minister van Buitenlandse Zaken, zei dat het hoog tijd was dat Groot Brittannië en Frankrijk met elkaar verbonden werden door middel van een brug. Al wat “Bozza” zegt en doet nemen we immers met een korreltje zout.
Zijn idee om een vliegveld te bouwen op een eiland in de Theemsmonding? Whisky in een Sikh tempel? De verwarring tussen Jemen en Libanon?
Hij heeft een heleboel blunders op zijn naam staan. Emmanuel Macron had echter het volgende te zeggen over het brug idee: “Laten we het doen”.
Begon het idee momentum te krijgen?
Het is niet de eerste keer dat er zo’n suggestie wordt gedaan. In 1981 dienden ambtenaren van het Ministerie van Vervoer plannen in voor een Kanaalbrug. De omgerekende kostprijs van deze brug zou rond de 3 miljard euro zijn geweest. Het voorstel werd echter afgewezen.
De media gaf ons een bouwkundig perspectief: het is een groot project, maar het kan gedaan worden. OKÉ, dit kan daadwerkelijk iets zijn.
Het voorstel van Johnson kreeg echter een koel ontvangst van de vrachtvervoer industrie in het VK. Volgens Richard Burnett, de directeur van de ‘Road Haulage Association’, kan een deel van het geld beter gebruikt worden om wegen te verbeteren en om meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens te bouwen.
Barnett voegde daar nog het volgende aan toe: “De Kanaaltunnel en de veerboot routes voldoen aan de vraag en om die reden is het dus onzinnig om, in een onzeker economisch klimaat, belastinggeld te gebruiken voor een duur brugproject dat we niet nodig hebben”.
We weten natuurlijk allemaal dat het een belachelijk idee is en dat het geld beter besteedt kan worden aan de weginfrastructuur. Maar stel je echter eens voor dat je over het Kanaal heen kan rijden en dat je nooit meer in de rij hoeft te staan voor de trein…
Wat vind jij van het Boris zijn brug?