Er was een tijd dat dieven alleen voor waardevolle ladingen gingen. Nu niet meer. Tegenwoordig lijken dieven zich te focussen op trailers die gevuld zijn met items die een lage waarde hebben, zoals eet- en drinkwaren. Maar dit is niet de enige verandering… Criminelen maken op een slimme wijze gebruik van technologie om datgene te krijgen wat ze willen en vrachtvervoerders zullen deze trend moeten volgen als ze dieven op afstand willen houden.
Dieven kunnen via social media gemakkelijk informatie verkrijgen voor potentiële overvallen of kapingen. Om die reden is het beter dat vrachtwagenchauffeurs hun reizen en routes niet langer meer op social media zetten.
Een lading wordt echter vaak onderweg gestolen. Dit betekent dat preventie bij de vrachtwagen zelf begint. Maar wat is effectiever, een high-tech of een low-tech oplossing? Hier is een overzicht…
De high-tech aanpak
Een gestolen voertuig (of een voertuig waarvan gedacht wordt dat het gestolen is) kan door middel van speciale technologie op afstand tot stilstand worden gebracht. Dieven die van plan zijn om de vrachtwagen met de trailer te stelen (een veelvoorkomende strategie) worden hierdoor gestopt. Als een vrachtwagen niet in beweging komt kunnen ze nergens heen.
Dankzij elektronische zegels kunnen bezittingen gevolgd worden. Het kan hier om simpele apparaten gaan die unieke identificatienummers produceren of het kan om gps RFID lezers gaan die van locatiegegevens, waar en wanneer zegels werden ingezet, en zelfs live camerabeelden een record creëren.
Vele mensen vinden dat elektronische vrachtbeveiliging de beste bescherming biedt tegen ladingdiefstal omdat de lading gedurende de gehele reis zichtbaar is. Het is natuurlijk beter om het gps-systeem in het dashboard te verwerken dan dat het ergens geplaatst wordt waar dieven het gemakkelijk kunnen zien, identificeren en uit kunnen schakelen.
Vergeet de low-tech beveiliging niet
Uit een onderzoek van CargoNet blijkt dat een groot deel van de ladingdiefstallen (36%) op zaterdagen en zondagen plaatsvinden. Als voorzorgsmaatregel kun je de achterkant van je vrachtwagen dicht tegen de achterkant van een andere vrachtwagen parkeren wanneer je ergens stopt. Kies voor een goed verlichte locatie waar ook genoeg andere vrachtwagens staan. Zorg ervoor dat de laadklep dicht tegen een andere vrachtwagen of een muur staat.
Opschriften zijn een ander afschrikmiddel. Een witte trailer die gestolen wordt kan veel makkelijker in de massa verdwijnen dan een trailer die iets kenmerkends heeft.
Er bestaat geen simpele oplossing voor het probleem. De best mogelijke oplossing bestaat waarschijnlijk uit een combinatie van technologie en gezond verstand. Ga daarom op een slimme wijze te werk en houd je ogen open voor verdacht gedrag. Wees echter geen held wanneer je je in een moeilijke situatie bevindt, want geen enkele lading is meer waard dan je leven en verzekeringspolissen zijn er voor een reden.
Henk
Wat mij opvalt bij desbetreffende grote logistieke centra is dat men heel veel laag opgeleide mensen er in dienst heeft..hoe zit het met de screaning van hun personeel.wij reden voorheen ook voor n electronica gigant (nu niet meer) ik had de indruk dat veel diefstallen vanuit n.l. georganiseerd waren d.m.v bv n gps zender die men ergens in de lading verbergt…want ook op bewaakte veilige parkeerplaatsen vonden ze ons..en werd er regelmatig gestolen…