Ik hoef je dit echt niet te vertellen, maar de wegen in Europa raken steeds meer overbelast. Chauffeurs kunnen tijdens piekperioden uren achter elkaar in het verkeer zitten.
Moskou staat bovenaan de lijst van de meest overbelaste landen van Europa, gevolgd door Turkije en het VK. Volgens gegevens gecompileerd door verkeersinformatiebedrijf INRIX, zitten chauffeurs in Rusland 42 uur per jaar vast in het verkeer, terwijl de situatie in Turkije en het VK niet veel beter is – respectievelijk 34 en 32 uur. Duitsland en Slowakije stonden samen op de vierde plaats op de lijst.
Dit is gemiddeld over alle chauffeurs en moet nog veel hoger zijn voor vrachtwagens!
De kosten van deze vertragingen (zowel direct als indirect) bedroegen vorig jaar bijna € 35 miljard – dat is een gemiddelde kostenpost van meer dan € 1.000 per bestuurder. Er wordt ingeschat dat de files in Nederland de Nederlandse wegtransport sector volgend jaar € 1 miljard zal kosten.
In termen van dichtgeslibde steden staan Rusland, Londen en Parijs in de top drie, waarbij ook Zürich, München en Oslo in de top 12 voorkomen.
De ergste stad in Nederland is Utrecht met 27 uur file per jaar. In België is het Brussel met 39 uur, gevolgd door Antwerpen met 38 uur per jaar.
Met meer verkeer op de weg dan ooit tevoren, is het tijd dat innovatieve oplossingen op de voorgrond gaan treden. Tolheffingen kunnen een oplossing zijn en een toename van flexibel werkbeleid kan ook een rol spelen.
Het voelt echter alsof technologie de sleutel is.
Het vrachtvervoer houdt technologie misschien niet hoog in aanzien (niemand noemt zelfrijdende vrachtwagens!), maar het voelt wel aan alsof data-analyse en kunstmatige intelligentie kunnen helpen om het verkeersmanagement te verbeteren.
Tot die tijd zullen we gewoon dankbaar moeten zijn dat we acht jaar geleden niet op een noodlottige dag in Peking reden, toen een file 11 dagen duurde en er een file van 96 kilometer stond.
De volledige scorekaart met files per stad vind je hier.