Wat je ook denkt van geavanceerde transporttechnologie, de technologie die tegenwoordig door vrachtwagen ontwerpers wordt gemaakt, is zeker indrukwekkend. Deze geavanceerde technologie richt zich niet alleen op alternatieve manieren om voertuigen aan te drijven, maar ook op hoe deze voertuigen ‘denken’.
Eerder deze maand zag de haven van Rotterdam honderden vrachtwagens uitgerust met gekoppelde technologie voor een test om konvooi te rijden in een poging om logistiek veiliger, efficiënter en duurzamer te maken.
Onderdeel van Experience Week Connected Transport, legden 250 vrachtwagens, 250 routes af, gedurende vijf dagen, vanaf zes locaties (Helmond, Tilburg, Rotterdam / Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal en Aalsmeer). Demo’s in de regio Rotterdam/Maasvlakte omvatten bijvoorbeeld konvooiproeven, rij-displays, verkeerscontrolesystemen en bandenspanningscontroles.
In 2016 vond de vrachtwagen platooning challenge plaats, waarbij vrachtwagens zonder vracht reden. Deze keer vervoerden de vrachtwagens acht containers op echte routes over de weg van Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied.
Over het initiatief gesproken, de haven van Rotterdam legde uit: “De vrachtwagens zijn uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC), een systeem dat een constante snelheid aanhoudt en de snelheid automatisch verlaagt als een voorligger langzamer rijdt. Elke vrachtwagen is ook uitgerust met systemen die het hele konvooi veilig over kruispunten kunnen begeleiden. “