Wil je op de brandstofkosten van je wagenpark besparen? Dan zou volgens een nieuwe campagne van diesel naar biomethaan overstappen het antwoord kunnen zijn dat je zoekt.
Het Gas Vehicle Network (GVN) heeft een korte video gemaakt waarin wordt beweerd dat door over te stappen de brandstofkosten van wagenparken kan worden gehalveerd en het enorme milieuvoordelen kan opleveren.
Het komt, omdat het John Lewis-partnerschap, waaronder Waitrose, heeft aangekondigd dat het een biomethaangas-tankstation op het hoofdkantoor in Bracknell bouwt. De retailgigant wil tegen 2030 met het gebruik van fossiele brandstoffen in zijn transportvloot gestopt zijn.
Duurzame energie
Het hoofd externe zaken van de GVN, Isaac Occhipinti, zei: “Er is zoveel informatie beschikbaar voor wagenparkbeheerders om doorheen te spitten en het koolstofarme landschap kan overweldigend zijn.
“Schone, koolstofarme voertuigen op hernieuwbare gassen zijn een voor de hand liggende, duurzame oplossing voor de vracht- en transportsector. GVN-statistieken tonen aan dat in 2019 bijna 80% van het totale afgegeven gasvolume voor transportbrandstof biomethaan was – een hernieuwbare en duurzame koolstofarme brandstof – een stijging van 22% ten opzichte van 2018.
“Door van diesel op hernieuwbaar biomethaangas over te stappen, konden wagenparkbeheerders een besparing van maximaal £ 29.000 per jaar, ongeveer 52% zien. Bovendien zou met biomethaan de netto CO₂-uitstoot met meer dan 84% kunnen worden verlaagd.
“Het wordt steeds duidelijker dat gas als transportbrandstof forse financiële en koolstofbesparingen voor wagenparkbeheerders en de overheid kan en zal opleveren.”
Leveringen aan winkels
Het nieuwe biomethaanstation van John Lewis wordt in december 2020 geopend. In eerste instantie zal het 120 Waitrose-vrachtwagens voor zware goederen van biomethaan voorzien dat van voedselafval en afvalmaterialen is gemaakt.
Elke vrachtwagen is berekend om elk jaar 100 ton CO2 te verminderen. Vrachtwagens op biomethaan zijn ook stiller dan diesel vrachtwagens, wat vooral belangrijk is voor het leveren aan winkels in stedelijke gebieden.
Ben je van diesel naar biomethaan overgestapt? Wat zijn de voor- en nadelen?