Elk jaar wordt een week in september officieel de Truck Driver Appreciation Week. Dit was van 9 tot 15 september van dit jaar. Toegegeven, dit initiatief is in de eerste plaats gericht op onze Amerikaanse tegenhangers, maar het is goed om te denken dat een deel van die bewustwording zich ook over Europa zou kunnen verspreiden.
Plus, als een week betekent dat vrachtwagenchauffeurs iets minder als vanzelfsprekend worden gezien, wie kan daar wat tegenin brengen?
Het idee is simpel: meer mensen aanmoedigen om hun waardering te tonen voor het werk dat vrachtwagenchauffeurs doen om goederen (en de economie) in beweging te houden.
Dit kan betekenen dat chauffeurs zich er bewust voor inspannen om uit de blinde hoek van een vrachtwagenchauffeur te blijven, te vermijden om plotseling van rijstrook te veranderen voor een vrachtwagen, op te passen bij het passeren van een vrachtwagen, het vermijden van bumperkleven en vrachtwagens voldoende ruimte geven om te remmen.
Maar het zijn niet alleen andere weggebruikers die worden aangemoedigd om hun waardering te tonen. Een aantal bedrijven, waaronder DHL Supply Chain, zijn ook betrokken geraakt.
Dit jaar, gedurende de hele week, overhandigde het bedrijf persoonlijk ongeveer 2000 geschenken (merk-regenjassen en rugzakken) en brieven (van de VP die hen bedankte voor hun harde werk) aan de chauffeurs. Andere giften waren restaurant cadeaukaarten, gereedschap en items om het leven op de weg iets gemakkelijker te maken.
Het is een schande dat niet alle bedrijven die vrachtwagenchauffeurs in dienst hebben, hetzelfde doen…