We horen de termen kunstmatige intelligentie (KI) en zelflerende systemen tegenwoordig vaak voorbijkomen. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen weten daadwerkelijk wat deze termen inhouden? De termen KI en zelflerende systemen worden steeds vaker in combinatie met de vrachtvervoer industrie gebruikt en om die reden heb ik het gevoel dat het tijd is voor een spoedcursus.
Ik zal met zelflerende systemen, een subgroep van KI, beginnen. Het is een proces waarbij computers leren hoe ze als mensen kunnen leren of hoe ze door middel van ervaringen dingen kunnen leren. Mensen gebruiken hun instinct om te leren, maar een computer leert door middel van gegevens. Een computer kan beter bepalen hoe het op een ‘slimme’ wijze moet reageren (zoals een persoon op bepaalde situaties zou reageren) wanneer het meer informatie tot zijn beschikking heeft. Dat is althans het idee. Een computer kan geprogrammeerd worden met bepaalde gedragingen, maar bij KI gaat het er juist om dat niet alles geprogrammeerd wordt.
Alsof het nog niet verwarrend genoeg is lijkt de definitie van KI, net zoals de technologie, ook te evolueren. KI gaat meer over ‘intelligent agents’. Dit verwijst naar een actie waarbij een machine iets nabootst dat met het menselijke intellect te maken heeft, zoals het oplossen van problemen.
Binnen het vrachtvervoer zit de technologie van zelflerende systemen achter het autonoom rijden en de aan elkaar verbonden dashcams (die waar kunnen nemen of een chauffeur een gordel draagt, volledig stopt voor verkeerslichten of door rode lichten rijdt bijvoorbeeld).
‘Simpele’ vormen van KI zitten achter het moment van levering, de navigatie en de routing software.
De ‘Uber voor vrachtvervoer’ golf maakt ook gebruik van KI. Dankzij processen en algoritmen van zelflerende systemen kunnen vervoerders landelijk een vrachtwagen boeken. Daarna kunnen ze de vrachtwagen identificeren die zich op de beste locatie bevindt om een bepaalde lading te vervoeren. Na verloop van tijd zal deze technologie ook een rol gaan spelen in de prijsstelling en de werving.
Dankzij KI kan het vrachtvervoersysteem betrouwbare voorspellingsmethoden gebruiken om het volume te voorspellen en geavanceerde tools voor besluitvorming. Het kan ook met het beheer van het verkeer helpen, omdat de verkeerspatronen meer gestroomlijnd zullen zijn en de files aanzienlijk zullen afnemen (wat voor iedereen als muziek in de oren klinkt!). We zien nu al dat verkeerspatronen effectiever beheerst kunnen worden door slimmere verkeerslicht algoritmen en realtime tracking.
Binnen de industrie zelf maken de meesten van ons zich zorgen om de impact die KI zal hebben op banen. Met de hype rondom zelfrijdende Ubers en de semi-autonome vrachtwagens van Tesla is het moeilijk om te weten wat de toekomst zal brengen.
Vele mensen zijn het er echter over eens dat we voorzichtig moeten zijn met KI. We werden door Stephen Hawking en Elon Musk al gewaarschuwd voor de mogelijke gevaren van onverantwoord KI gebruik.
De meeste experts zijn het erover eens dat KI, in de vorm van zelfrijdende voertuigen, binnen de komende tien jaar nog geen echte impact zal hebben op de industrie. Ik hoop echt dat we het onontkoombare niet gewoon aan het uitstellen zijn.
Stephen Hawking zei: “We moeten leren hoe we ons kunnen voorbereiden op mogelijke risico’s en hoe we ze kunnen vermijden, want anders kan KI weleens de ergste gebeurtenis in de geschiedenis van onze beschaving zijn”.
Ik ken niet veel mensen die hier iets tegenin te brengen hebben. Laten we hopen dat de wereld er aandacht aan schenkt.
Wat denk jij? Komt KI met meer voor- dan nadelen?