Van jongs af aan is ons geleerd om de fysieke tekenen van ziekte te herkennen – hoesten, ziekte of pijn op de borst kunnen allemaal een bezoekje naar de dokter veroorzaken. Als het gaat om het herkennen van de waarschuwingssignalen die verband houden met onze geestelijke gezondheid, dan zijn we echter niet zo op elkaar afgestemd.
Zoals elke vrachtwagenchauffeur zal bevestigen, dragen stress en vermoeidheid in belangrijke mate bij aan ons geestelijk welzijn. Volgens een recent onderzoek vindt 75% van degenen in de vrachtwagensector hun werk te stressvol en 71% zegt hetzelfde over hun leven in het algemeen.
Of stress het gevolg is van iets binnen of buiten het werk is niet de belangrijkste factor. De sleutel is weten dat het gebeurt en stappen ondernemen om te voorkomen dat die gevoelens een negatieve invloed op onze geestelijke gezondheid hebben.
Tenzij we in staat zijn om geestelijke gezondheidsproblemen in onszelf of in onze omgeving te identificeren, kunnen deze symptomen onbeheerd blijven. En als je het hebt over een groep mensen die voor de kost rijden, dan kunnen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht als die problemen niet worden verholpen.
Hier zijn enkele tekenen van stress waar je bij collega’s op moet letten.
- Veel vrije tijd nemen
- Laat aankomen op het werk
- Zenuwachtig of nerveus doen
- Extreme stemmingswisselingen
- Meer teruggetrokken worden
- Verslechtering van werk of persoonlijke relaties
- Een verlies aan vertrouwen of motivatie
- Meer alcohol drinken
Denk er eens op deze manier over na. Als een collega met zijn of haar been in het gips naar het werk zou komen, dan zou je heel snel beseffen dat ze geen vrachtwagen konden besturen. Maar als diezelfde persoon gestrest naar het werk komt, dan zijn er mogelijk geen fysieke tekenen om als waarschuwing te dienen.
Als een bestuurder gestrest is of zich moe voelt, dan zal zijn prestatie achteruitgaan. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een gestreste bestuurder waarschijnlijk meer risico’s neemt.
Onderzoek toont aan dat gestreste chauffeurs meer brandstof verbruiken, en ja, gedeukt metaal, beschadigde buitenspiegels, slijtage en krassen kosten allemaal geld om te repareren. Maar hoe zit het met de menselijke kosten?
De kosten van het negeren van geestelijke gezondheid zijn niet alleen financieel.
Stress en vermoeidheid moeten binnen de chauffeursgemeenschap serieuzer genomen worden. We moeten op elkaar letten en de tekens zo vroeg mogelijk herkennen. Het is tijd om geestelijke gezondheid op dezelfde manier te behandelen als lichamelijke gezondheid om alle werkplekken veiliger te maken.
Denk je dat je de tekenen in een collega kunt zien? Of nog belangrijker, zou je actie ondernemen om hen de steun te geven die ze nodig hebben?