Zou het het einde kunnen zijn voor de cabine in de vorm van een baksteen? De EU heeft
haar plannen naar voren gebracht om meer aerodynamische vrachtwagenontwerpen te
introduceren in een poging het brandstofverbruik te verminderen.
Een overeenkomst tussen Europese wetgevers betekent dat vrachtwagenfabrikanten vanaf
1 september 2020 vrachtwagens kunnen bouwen die de lengtegrenzen overschrijden. Dat
zou eerst niet eerder gebeuren dan in 2022.
Volgens commissaris voor vervoer, Violeta Bulc, zouden wijzigingen in de wet op het
gewicht en de afmetingen van het voertuig betekenen dat vrachtwagens die goederen
vervoeren over lange afstanden, elk jaar tot 10% minder brandstof zouden kunnen
gebruiken.
De introductie van meer afgeronde cabines is verwelkomd door de Europese Federatie voor
Transport & Milieu (T & E), die zegt dat ze bestuurders een betere zichtbaarheid van fietsers
en voetgangers zullen geven. James Nix, vracht- en klimaatdirecteur bij T & E, zei dat het besluit “de weg effent voor brandstofefficiëntere en veiligere vrachtwagens die vanaf volgend jaar op de weg komen.”
Fabrikanten van aanhangwagens vrezen echter dat cabinefabrikanten het proces door de
kosten kunnen vertragen. Om dit te voorkomen, menen velen in de branche dat
aanpassingen aan de cabine en aanhanger niet van elkaar afhankelijk moeten zijn.