Het coronavirus, dat in de provincie Hubei in China begon, veroorzaakt een verstoring van de wereldwijde toeleveringsketen.
Naarmate meer mensen het virus hebben, is reizen langs vele routes in en uit China verboden en zijn lokale fabrieken in de buurt van het primaire infectiegebied gesloten.
Omdat veel landen over de hele wereld slechts een klein percentage produceren van wat ze consumeren, realiseren mensen zich dat veel van de goederen die ze als vanzelfsprekend beschouwen, uit China komen.
Met veel van deze importen per vrachtwagen vanuit China is de uitgaande verzending aanzienlijk afgenomen. Het virus moet nog ingesloten worden, dus we moeten de piek van zijn impact nog zien. Dit betekent dat het domino-effect nog enige tijd door de vrachtwagenindustrie zal worden gevoeld.
Experts dringen er bij mensen op aan niet al te angstig te worden voor het coronavirus. Het gewone griepvirus heeft vorig jaar 61.200 mensen gedood, terwijl malaria jaarlijks 400.000 mensen dood. Met het dodental onder de 500 en minder dan 25.000 bevestigde gevallen (176 buiten China), laten de cijfers de ernst van dit virus in perspectief zien.