Onderzoek heeft de omvang van het chauffeurstekort in Europa aan het licht gebracht.
Een nieuw rapport onthulde dat Europese wegvervoerbedrijven afstormen naar een chauffeurstekort van 150.000 niet ingevulde banen.
Het rapport is gepubliceerd door supply chain-analist Transport Intelligence en uit het rapport bleek dat het chauffeurstekort in al zes landen (VK, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Zweden en Noorwegen) 127.500 bedraagt.
Het VK heeft het grootste tekort, met een tekort aan 52.000 chauffeurs. Duitsland loopt echter niet ver achter, met momenteel 45.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs om op te vullen.
Volgens het rapport: “In Duitsland meldt de DSLV-transportvakbond dat in de komende 15 jaar twee derde van de chauffeurs met pensioen zal gaan. Duitsland kampt met een tekort van 45.000 vrachtwagenchauffeurs, met elk jaar ongeveer 30.000 die het beroep verlaten. Dit is vergelijkbaar met slechts 2.000 mensen die elk jaar kwalificaties ontvangen om een vrachtwagen te besturen.”
Frankrijk heeft een tekort van 20.000 chauffeurs. De situatie is minder grimmig in Zweden (5.000), Noorwegen (3.000) en Denemarken (2.500), maar het blijft een serieus probleem in heel Europa.
Het is onduidelijk wat de chauffeurstekorten in andere landen op het continent zijn, maar de trend zal zich waarschijnlijk in de meeste westerse landen voortzetten.
Het aantal chauffeurs zijn in de afgelopen 20 jaar gedaald. Oost-Europeanen hebben geholpen om deze kloof op de arbeidsmarkt te dichten, maar er is nog een lange weg te gaan voordat het probleem is opgelost.