Eind vorig jaar oordeelde de Europese Unie dat vrachtwagenchauffeurs recht hebben op een goede pauze en ze het niet hoeven te doen met een klein dutje in hun cabine wanneer zij de kans krijgen.
Volgens de nieuwe regels moeten bestuurders ten minste 11 uur rust per dag hebben en een normale wekelijkse rusttijd van 45 uur. Deze uitspraak heeft echter enige discussie met zich meegebracht. Veel EU-landen voeren deze verordening uit met zware boetes – sommige meer substantieel dan andere.
In bijvoorbeeld België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, hebben vervoerders die de regels overtreden te maken met boetes tussen de € 1.500 en € 1.800. Ondertussen, in Frankrijk, kan het niet naleven van de regels ertoe leiden dat de chauffeur en de vervoerder worden geconfronteerd met een gevangenisstraf van een jaar en een boete van € 30.000.
De belangrijkste reden voor de rusttijd van 45 uur is de gezondheid en veiligheid van chauffeurs. En met een goede reden. Er is eindeloos onderzoek gedaan dat bevestigt dat vermoeidheid achter het stuur dodelijk kan zijn. Een recente anonieme studie uitgevoerd door de British trade union Unite onthult dat 29% van de beroepschauffeurs toegeeft dat ze tijdens het rijden achter het stuur in slaap zijn gevallen.
Het onderzoek ondervroeg meer dan 4.000 vrachtwagenchauffeurs, van wie 64% de vermoeidheid op het werk de schuld gaf, namelijk lange dagen en onvoldoende rusttijden.
Over de bevindingen gesproken, Adrian Jones, nationaal officier bij Unite, verklaarde: “Bedrijven dwingen chauffeurs voortdurend langer te werken, omdat ze geobsedeerd zijn door het ‘just in time’ leveringsmodel. Dit kan onvermijdelijk leiden tot tragische gevolgen. “
EU-gegevens uit 2014 laten zien dat zware vrachtwagens 11% van het wagenpark in Europa vertegenwoordigen, maar verantwoordelijk waren voor 15% van de verkeersdoden.
De uren-reglementen van de Europese chauffeurs stellen dat chauffeurs “elke week een ononderbroken rusttijd van 45 uur moeten nemen”. Deze rustperiode moet worden gedaan in een formele rustruimte, zoals een vrachtwagen stopplaats of een servicegebied.
Don Trucking wil dat chauffeurs het maximum halen uit de rusttijd van 45 uur. Het bedrijf, met vestigingen in Nederland, Duitsland en Polen, investeert in hotels die speciaal zijn ontworpen voor chauffeurs, die maaltijden, bedden, fitnessapparatuur en entertainment voor vermoeide chauffeurs bieden.
Lange uren onderweg, strakke deadlines en druk van werkgevers spelen allemaal een rol bij de vermoeidheid van chauffeurs.
Sommige bedrijven bieden stimulansen voor leveringen die vóór het schema worden gedaan, waardoor er een grotere verleiding ontstaat om moe te gaan rijden. Dit is echter niet de regel voor alle vervoerders. Veel bedrijven ondersteunen hun chauffeurs om hun welzijn boven de gestelde deadlines te stellen.
Als je je moe voelt, niets meer weet van de laatste kilometers die zijn afgelegd of afdrijft naar andere rijstroken, dan is het van vitaal belang dat je stopt en gaat slapen. Cafeïne en energiedranken zijn geen oplossing – een goede nachtrust is het enige dat jou (en anderen) veilig houdt.
Wat vind je van de realiteit van de 45-urige rustperiode? Is het van invloed? Of worden de regels overtreden?
Nico Rensen
Het is niet zozeer alleen die 45 uur in het weekend.
Wat erg dom is is dat we per 2 weken een rijtijden wet hebben , per week en per dag.
Maximaal 90 rijuren per 2 weken.
56 per week.
En per dag 9 en 2 keer 10 rij uren.
Schaf die per dag nu eens af, en we zouden een normaal leven kunnen hebben, en op normale uren kunnen slapen.
Het is toch belachelijk als je alleen moet rijden om 4 uur bent begonnen in de morgen, je in de middag rond een uur of 15.00 niet meer mag rijden?
Kunnen jullie dan slapen?
Kan je om 1 uur in de nacht weer verder staan de 11 rusturen erop.
Dus heb je waarschijnlijk 4 uur geslapen, want dat werd hem niet in de middag. Als je nu tot 19.00 uur had door mogen rijden ,had je om 21.00 uur wel gelegen en was je om 6 uur of 4 uur weer verder gegaan en nog uitgerust ook.
Waarom mogen wij geen geregelde werkdag hebben, wij eten als we weer pauze moeten maken, en niet elke dag opdezelfde tijd zoals anderen dat wel kunnen doen.
Als we dat wel mochten doen waren we allemaal beter uitgerust en een goede nachtrust, en niet om 1500 uur je uren moeten maken omdat de rijuren erop zitten, hier zit de hele fout.
Die 56 per week en 90 max per 2 weken niets aan doen, zo laten als het is we zouden daardoor ook meer thuis zijn.
Mvg nr
Rob van Daalen
Erg belangrijk dat deze regels blijven bestaan in een maatschappij waar de winst zucht de boventoon voerd.