Share This Post

Hoofdartikels

Handleiding voor het herprofileren van vrachtwagenbanden

Handleiding voor het herprofileren van vrachtwagenbanden

gesponsord door 

De combinatie van regelmatig onderhoud, het juiste gebruik en duurzame omhulsels betekent dat vrachtwagenbanden langer meegaan en een langere levensduur kunnen hebben. Herprofileren is het uitsnijden van rubber in de groeven van een band om extra profieldiepte te creëren en de levensduur van de band te verlengen. Door het vernieuwen en herprofileren van vrachtwagenbanden, kan je bedrijf profiteren van lagere bedrijfskosten, omdat vrachtwagenbanden langer mee kunnen gaan. Als het goed wordt gedaan…

Hier is een korte handleiding voor wat er bij het herprofileren van banden komt kijken:
● Alleen volledig getrainde operatoren die gecertificeerde herprofileer gereedschappen met elektrisch verwarmde messen gebruiken, mogen vrachtwagenbanden herprofileren
● Onder geen enkele omstandigheid mag een band opnieuw worden geherprofileerd als deze in het zijwandgebied niet is gemarkeerd als “herprofileerbaar” Bij Apollo zijn alle TBR-banden gemarkeerd als herprofileerbaar, maar houd er rekening mee dat dit niet voor elk merk het geval is.
● Het herprofileren van de banden moet meestal op het hele loopvlak worden uitgevoerd. Wanneer een band echter abnormaal is versleten, dan kan het mogelijk zijn dat alleen dat gedeelte te herprofileren is waar voldoende van de oorspronkelijke groef zichtbaar is
● Het herprofileren gebeurt op zowel nieuwe als vernieuwde banden en houdt in dat er dieper in het loopvlak wordt gesneden dan de oorspronkelijke vormgroefdiepte
● Het is een wettelijke vereiste dat herprofilering het patroon moet volgen dat door de fabrikant is gespecificeerd. Vrachtwagenbanden moeten altijd opnieuw worden geherprofileerd volgens de patronen, diepten en breedtes die zijn uiteengezet in de technische gegevensrichtlijnen van het merk
● Om schade aan de bovenste gordel te voorkomen, is het essentieel dat de minimale diepte van het resterende onderlooprubber 3 mm is
● De resterende groefdiepte moet op het laagste punt van de profieldiepte worden gemeten
● Wees extra voorzichtig bij het selecteren van banden voor herprofilering: als het loopvlakgebied zwaar beschadigd is, dan moeten banden worden vernieuwd in plaats van opnieuw geherprofileerd
● Controleer na herprofileren of de band geen gebreken vertoont. Zorg er daarbij voor dat de riemen onder het loopvlak niet zijn blootgesteld tijdens het herprofileren. Als de bandenkoorden worden blootgesteld als gevolg van het opnieuw aanbrengen van de band, dan wordt de band als illegaal beschouwd en moet deze uit dienst worden genomen

Neem contact op met de experts van Apollo Tyres voor meer informatie over wanneer en
hoe je vrachtwagenbanden door een professional kunnen laten herprofileren.

 

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>