Share This Post

EU / Uncategorised / Vrachtwagens

Europese vrachtwagen prijzen blijven stijgen

Europese vrachtwagen prijzen blijven stijgen

De kosten van het vrachtvervoer zijn goed voor Europese vervoerders. De combinatie van te weinig chauffeurs en stijgende brandstofprijzen heeft ervoor gezorgd dat vervoerders in Europa meer betaalden voor het vrachtvervoer.

Spoorweg Exploitanten en de Europese Unie hebben gewerkt aan het aantrekken van containers die lange afstanden van de weg naar het spoor nodig hebben, maar toch stijgen de vrachttarieven.

Als we naar de cijfers kijken, zijn de vrachttarieven gedaald sinds ze eind vorig jaar een hoogtepunt van tien jaar bereikten. Volgens Capgemini’s nieuwste Transportmarkt monitor waren de cijfers dit jaar echter 7,1% hoger in Q1 dan in Q1 een jaar geleden.

Voor degenen in de industrie kan vrachtvervoer aanvoelen als de arme neef van een container rail. Het krijgt minimale aandacht van de overheid en de inkomsten van transporteurs worden nu aangedreven door aangescherpte capaciteit als gevolg van een hogere vraag en deze stijgende tarieven.

Bernhard Simon, CEO van het Duitse logistieke bedrijf Dascher, verklaarde dat knelpunten in de capaciteit en chauffeurstekorten de belangrijkste belemmeringen vormen voor een potentiële groei in de toekomst. Voor Dascher is het trainen van nieuwe chauffeurs de eerste prioriteit geworden. 22 nieuwe rekruten voltooiden vorig jaar trainingen, met nog eens 106 start cursussen op locaties in heel Duitsland dit jaar.

Een andere belangrijke oorzaak van de kostenstijgingen is de concurrentie van Oost-Europese bedrijven. Met lagere bedrijfskosten werken deze bedrijven hard om hun aanwezigheid op de westerse markten te vergroten – ondanks het feit dat ze precies dezelfde uitdagingen aangaan als West-Europese landen met minder chauffeurs en hogere lonen.

Alsof dit nog niet genoeg was, is er ook het nieuws dat Duitsland de toltarieven voor zware vrachtwagens zal verhogen en de tolwegen in januari volgend jaar zal uitbreiden. Er wordt geschat dat dit de industrie jaarlijks ongeveer € 2,5 miljard aan extra kosten zal kosten.

Maar er is ook goed nieuws geweest voor het vrachtvervoer. De staking in Frankrijk door het staatsbedrijf SNCF, dat in april van start ging, heeft ertoe geleid dat vervoerders op zoek zijn naar alternatieven voor het wegvervoer. Ondertussen heeft de industrie ook geprofiteerd door de industriële geschillen op APM-terminals in Göteborg, omdat vervoerders gedwongen zijn om vrachtwagens te gebruiken om vracht naar andere havens te vervoeren voor verzending.

De industrie kreeg een nieuwe impuls toen de nieuwe vice-premier van Italië zijn bezorgdheid uitte over de voorgestelde 57 km lange spoorwegtunnel van Turijn naar Lyon, die dreigt de 2,6 miljoen vrachtwagens te halveren, die de Alpen elk jaar doorkruisen.

Voor langere afstanden zijn de binnenvaart en het spoor lange tijd aantrekkelijkere opties geweest, maar in ieder geval moeten een aantal van deze reizen vaak per vrachtwagen plaatsvinden.

Volgens het Havenbedrijf Rotterdam: “Wegtransport blijft onmisbaar in intermodale logistieke planning. Het eerste of laatste deel van een levering vereist vaak een aantal wegtransporten, bijvoorbeeld om van de binnenlandse terminal naar de eindbestemming te gaan.

“Transport met vrachtwagens is ook zeer flexibel en dient vaak als back-up modaliteit als er iets misgaat met het vervoer per spoor of via de binnenvaart.”

De voortdurende drukte met schepen in de haven van Antwerpen, Europa’s leidende containerhaven, heeft ook extra handel voor vrachtwagens opgeleverd.

Voor alle uitdagingen waarmee de industrie wordt geconfronteerd, ziet de toekomst van het vrachtvervoer er in veel opzichten goed uit. Hoe voelt het achter het stuur?

Share This Post