Een groep Europese vrachtwagenfabrikanten worden geconfronteerd met een wettelijke claim van £ 100 miljoen vanwege prijsafspraken.
Een alliantie van Britse retailers, brouwerijen en andere bedrijven heeft een aantal Europese vrachtwagenfabrikanten ervan beschuldigd dat zij als een kartel opereren. De juridische actie is ingediend door 27 bedrijven (waaronder Fuller’s, Adnams en Poundland) en er worden voorbereidingen getroffen om een rechtszaak aan te spannen in het Londense Hooggerechtshof.
De Road Haulage Association bereidt zich ook voor om een aparte groepsclaim naar voren te brengen. Advocaten hebben voorspeld dat deze vorderingen tot £ 100 miljoen waard zijn.
Er wordt gedacht dat de compensatie voor 600.000 vrachtwagens die in het Verenigd Koninkrijk gekocht of gehuurd werden, maar liefst £ 5 miljard kan zijn.
In 2016 heeft de Europese Commissie bekendgemaakt dat vrachtwagenfabrikanten hun krachten hadden gebundeld om een prijsvaststellend kartel tot stand te brengen, waardoor zij in de vier jaar tussen 1997 en 2011 tot wel voor een meerprijs van £ 10.000 konden verkopen. DAF, Daimler, Iveco, Renault en Volvo kregen een boete van £ 2,6 miljard.
MAN Trucks ontsnapte aan een boete, omdat zij de klok hadden geluid.